Tekakor

on
by mellasweden ©2020

MINA TEKAKOR GODA

Tur jag har min bakmaskin eller vad det heter som jag fick av mina barn och älskar, annars skulle jag ju inte ens tänka på att baka.  Ja ha KÖKSMASKIN heter det 🙂 den är från Tyskland och dom är kända för att ha bra grejor. Den är köpt av mina barn på Lidh och den kostade 999 kronor. Har sett att det finns dyra såna här maskiner för flera tusen. Men denna är kanonbra och av god kvalitet Silver Crist. 

  

Sen tror jag att jag ska baka tekakor men jag måste ha sirap har ingen, så jag ringde granen. Bad att han fru ska ta med lite sirap i en burk till mej. Så kan jag prova att baka tekakor älskar tekakor. 

TEKAKOR

 

TILL DESSA MJUKA TEKAKOR  BEHÖVER DU

100 gram smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
2 msk sirap
1 tsk salt
Ca : 10- 12 dl vetemjöl special

Gör så här :
Smält smöret,  häll i fingervarm mjölk .
Smula sönder jästen i samma  bunke / bakmaskin.   Rör tills jästen har löst sig, tillsätt sirap och salt.    Häll i mjölet , lite i taget – tills degen släpper kanterna och blir smidig.  Arbeta degen i fem minuter.
Låt jäsa  15 minuter , dela upp degen i cirka 15 delar och rulla ut bröden och platta till dom.
Ta  en gaffel och  nagga dom och låt jäsa i 10 minuter. Platta till dem igen, just innan de ska in i ugnen.
Grädda  i mitten på ugnen i 225- 250 grader i ungefär  6 minuter. Tills bröden fått fin färg.

Ät med smör ost eller marmelad

Ja dom blev inte lika snygga som när min mamma bakade tekakor, men jätte goda wow. Dom blir nog finare nästa gång jag mår ju inte så bra nu orkar inte stå och göra kanonrunda tekakor. 

Så i morgon ska jag inte göra nånting alls bara hänga i min älskade soffa. 

Ni får ha det ja är helt slut…..

 

God Natt fina drömmar som jag alltid säger

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.