POTATIS GODIS

on
by mellasweden ©2020

GOD MORGON VAR DU ÄN ÄR 

God morgon nu har kollat lite på min balkong, den är stor men dåligt utnyttjad av mej i sommar då jag inte mått bra alls.

  

Så nu väntar jag på att vintern ska komma först hösten med massa regn gillar det. Så glad den är inglasad min balkong.

Nu kokar jag potatis älskar ju potatis i alla former potatis är gott. Ungstekt potatis, hasselbackspotatis samt kokt och stekt potatis är så gott.  Bakad potatis med persiljesmör är väldigt gott det med.  Jag hittade i frysen en liten bit rostbiff tror jag det är som jag nu brynt och kokar i kryddor och vitlök i vatten så jag kan göra sås senare av skyn. Kanske är det klart om nån timma vore godis att äta lite mat.

HASSELBACKSPOTATIS   

200 GRADER   Cirka  45 minuter

GÖR SÅ HÄR  200 gr ungefär  45 minuter

  • 8-12 potatisar
  • 50 g smör
  • salt och malen vitpeppar
  • 1 dl ströbröd
  • matfett till formen
  • Värm ugnen till 200°. Skala potatisarna och skär i 3 mm tunna skivor men så att de håller ihop i bottnen. Lägg dom i en smord ugnssäker form.
  • Smält smöret och pensla potatisarna. Strö över salt och peppar och avsluta med ströbröd. Baka potatisarna i ugnen i 45 minuter. Känn med sticka att potatisen är mjuk rakt igenom.

BAKAD POTATIS 

GÖR SÅ HÄR

Flera stora potatisar tvätta dom och skär snitt som ett kors, jag brukar göra dom numera i mikron och det tar ungefär 20 minuter för flera potatisar att bli färdiga och mjuka. I ungen tar det ungefär samma tid 20 minuter för potatisarna.  Tar sen och trycker till på snittet jag gjort tidigare och lägger i vitlökssmör eller persiljesmör. Eller någon god fyllning som man vill ha i potatisen. 

RÅSTEKT POTATIS 

 Detta behöver du

15 – 20 minuter hög värme

Potatisar                                                                                                                                                vitlökssmör  

Ta potatisar så många du kan beräkna behövs för denna middag.  Skiva dom i tunna skivor lägg smör i pannan stek dom vänd dom då och då, tills dom är mjuka. Jag brukar numera skiva potatisarna med min osthyvel så dom blir tunna och jämntjocka. Stek dom i rikligt med vitlökssmör i ungefär 15 till 20 minuter tills dom fått fin färg. 

Ni får ha det bra nu så hörs vi

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.