Katarina Kyrka

by mellasweden © 2018

 

 

KATARINA KYRKA I DAG 6 APRIL 2018

 

Vaknade i morse redan klockan 07.00 för tidigt men jag var ju orolig för svärmors begravning. Men min yngsta son följde med mej. Fast det inte var hans farmor så ställde han upp för mej, var orolig för mej.   Jag vet ju var hennes första kull av barn inte tycker om mej, så  varför skulle jag vara där. Varför skulle jag gå på begravningen.  Jo för att jag hade besökt svärmor deras mamma, mormor mer än vad dom gjort. Med för mej var det självklart att gå på  min svärmor begravning. Hon blev min svärmor 1973 när vi förlovade oss då bodde vi i samma hus i Tyresö.

     

   

Det var med blandade känslor som jag gick in i Katarina Kyrka. Sista gången jag var i Katarina Kyrka var i mars 1989 när jag gifte mej med smågrabbarnas pappa. Bröllop och begravningar det är ju numera i min ålder där man träffar på släkten. 

 

 

   

 

Först när vi gick in så såg jag dom flesta av mina gamla släktingar. Alla släktingar stod i olika små klungor inne i kyrkan.  Jag hejade på  ena svägerskan som  jag såg inte mådde så bra. Den andra svägerskan hälsade inte alls.  Min före detta man var där med sin fru och jag fick en chock såg hur gammal och sliten han såg ut. Helt gråhårig och smal. Detta gjorde mig lite ledsen, undrar hur han egentligen mår ? Hans systrar hade sina barn och barnbarn med sig på begravningen det var ju deras mormor som gått bort.  Men ingen av min före detta mans och mina barn och barnbarn var där på begravningen jag skämdes. Det kändes som att han kanske inte berättat för våra gemensamma barn att deras farmor gått bort och skulle begravas i dag.  Eller har dom ingen kontakt längre jag vet inte.  För det tillhör ju uppfostran att man går på sin farmors begravning. Jag som var skild från svärmors son hade fortfarande kontakt med min svärmor mina barns farmor. Så jag undrade var mina barn och barnbarn var  dom har ju valt att bara umgås med sin pappa i stället för mej. Jag har inte träffat min före detta man eller mina stora barn på över 14 år.  Dom bodde hos mej när vi skilde oss och hade dålig kontakt med sin pappa, men när han gift om sig så tog han kontakt.  Men som mamma har man ju koll ändå vad som händer i deras liv, det är ju lätt att blocka sina närmaste på t.ex facebook.  Men mina yngsta söner har lärt mig allt om data internet så jag kan säja att jag är ganska duktig idag på det. Livet blir inte alltid som man tänkt sig, men alla blir gamla en dag. Men mitt i allt var det trevlig att träffa svärmors yngsta son som inte längre bor i Stockholm. Samt ena svägerskans son som jag sett bara som liten och var så lik son pappa samt min yngsta svägerskas dotter. 

Mina yngsta söner och jag har en jätte fin och nära kontakt. Jag är oerhört tacksam för dom deras omtanke, omsorg, vänlighet, dom och jag har kontakt varje dag flera gånger per dag. Jag är verkligen lyckligt lottad. Jag har ju även en bonusson som alltid finns för mej med sin familj. Min ena son bor i Vänersborg med sin fästmö, en bra bit från mej, men han jobbar i Stockholm då och då. Då bor han hos mej och ibland med sin son, så jag får träffa mitt barnbarn. Denna son vill jag ska flytta hem till dom och bo där, men jag tror det är bättre att dom har ett eget familjeliv.  Min yngsta son bor i Stockholm och har lättare att träffa mej och om jag behöver hjälp kommer han. När jag låg inne på sjukhuset kom han varje dag mellan klockan 14.00 – 19.00 och var hos mej så snällt.  Och som i kyrkan vid denna begravning som tog mej hårt, då var han så snäll och höll min hand hela tiden och fråga om jag mådde bra. Även om min svärmor var 91 år fyllda så har jag väldigt svårt att förstå och tänka mej att hon gått bort.  Jag orkade inte gå fram till kistan och ta farväl när alla andra tar farväl, jag blir så andfådd och vill inte alla ska se och höra det. Men när alla gått ut så gick jag och min son fram till kistan vi hann det innan dom börja ta bort alla blommorna och dom ville ta ut kistan med svärmor för fort tyckte jag.  

Efter det går vi ut och ställer oss i kyrkan port för det blåste ganska och jag väntade på min färdtjänst. Då backar bilen upp och dom kör in min svärmor i bilen på ena sidan och på andra tar dom ut en ny kista som ska in. Ny begravning är på gång i kyrkan. 

Jag var så trött när jag kom hem det tog mej hårt denna begravning. Samt idag är dagen efter och jag är fortfarande lika trött sov till 10.00 och sen sovit på eftermiddagen oxå. Jag är fortfarande lika trött sovit på eftermiddagen flera timmar. 

Tänder ljus för min svärmor och vi ses i himlen en vacker dag ta hand om dej, du träffar säkert alla där som du saknat.

     

Massa tankar finns i mitt huvud svärmor ALDRIG GLÖMD MEN SAKNAD 

vi hörs

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.