julen är här

by mellasweden ©2018

 

23 DECEMBER UPPESITTARKVÄLL

Sov ganska länge och var trött jag tycker att dom har kallt här hemma. Kanske för att jag själv inte mår bra så jag fryser lite och känner mej inte så bra. Vi har tagit det lugnt och min lilla svärdotter försov sig idag hörde inte väckarklockan och inte när dom ringt för att väcka henne. Men hon fick ta en semsterdag, det var hon inte glad för. Men julstämning är det här  hemma och fint har dom. Senare på eftermiddagen så skulle dom åka till Paulinas bror och ha uppesittarkväll och spela bingolotto så klart.  Själv  kände jag att jag orkade inte följa med och Georgios ville inte jag skulle vara ensam hemma så han var hemma med mej. Jag sa att  jag kan vara ensam hemma åk med du, men han stannade hemma med mej. Snällt och omtänktsamt. 

SJUKHUSET NÄSTA I TROLLHÄTTAN

Lite senare ska vi äta och vad tror ni händer? Jo ja får en tacoköttfärsbit i halsen och den fastnar så klart i matstrupen. Så det blev hosta och spotta och jag fick inte ens ner vatten. Sjukhuset nästa i denna lilla stad Vänersborg. Det blev färdtjänst så klart till sjukhuset Christopher sa det låg jätte nära men det gjorde det inte. Det blev ju i nästa stad Trollhättan en bra bit att åka.  Men väl där kom jag in direkt och jag undrar om dom varit med om detta nån gång.  Jag fick börja med att ta av mej kläder och sätta på mej en sjuhusskjorta kontigt i mina ögon.  Jag sa det har jag aldrig behövt göra tidigare.  Men det konstiga var att ingen reagerade på at jag andades så jobbigt och hårt. Kanske dom inte visste vad KOL var och en kolopsad lunga.  Det är det första dom reagerar på i Södertälje samt Stockholm på sjukhuset där.  Sen fick jag säja till  läkaren att ge mej nåt lugnande avslappnande så kanske det åker ner av sig själv. Han frågade om detta hänt tidigare ja men visst flertal gånger jag har haft en infektion i matstrupen.

Men här kommer det konstigaste läkaren kommer inte in i min patientjournal. Han kan bara kolla i närheten här och i Göteborg. Otroligt dom måste ju kunna titta i patientens journal i hela Sverige om det behövs. 

En syster kommer och ska sätta in nål i min högra arm men hon fixar inte det så jag ber henne sluta. Det kan tilläggas att jag har jätte fina ådror att sätta nålen i höger arm. Men hon provar sen i vänster och hon fixar inte det heller gör skitont när hon prövar sig fram. Till sist så tar hon nålen  i höger hand…

 

Så här såg jag ut på handen när sköterskan stukigt mej  ont som bara den inte bra alls. Tycker att om dom vet att dom inte klarar att sticka nålen skulle dom be någon som kan det.  Inte pina mej som jag blev gjord nu på tre olika ställen, innan det fungerade.  Jag fick prova att dricka vichyvatten men det gick inte ner utan jag fick upp det direkt.  Jag hade sagt att jag inte kunde dricka vatten.  Det var ju därför jag åkte till sjukhuset för att jag inte fick bort köttfärsbiten och inte kunde få ner vatten ens. 

Jag fick sen spray genom näsan för att dom skulle gå ner med en tjock svart slag med kamera på. Men det gick inte heller bra för mej, men han såg ingen ting. Men han ville ha slangen kvar och jag drog ut den och sa det räcker. Men när dom spraya bedövningen i näsa skulle jag dra ett djupt andetag och då blev det ju bedövat längre ner i halsen likaså.  Så jag kände att köttbiten åkte ner lite grann.  Kanske därför läkaren inte såg den. Sen fick jag bedövning eller avslappningsmedel i handen.  Först ville dom veta om jag kunde stå upp för att ge mej storpiller, men jag nekade det. Jag brukar få det i nålen bedövning alltså, det räcker.  Så blev det när sköterskan gick tillbaka till läkaren och sa att jag vägrade ta storpiller.  När jag ville ha lite mera bedövning fick jag inte det för då skulle jag somna trodde läkare.  Stolen på öron-näsa-hals som jag satt i var gammal och obekväm fick ju ont i låren. Här kändes det att detta var inte Södertälje sjukhus eller Huddinge sjukhus eller Karolinska i Solna. 

Sen fick jag vänta ett tag och se om jag kunde dricka vichyvatten, och det kunde jag vilket gjorde att jag senare efter nån timma fick åka hem igen. Så skönt då åkte Christopher och Paulina till hennes bror för uppesittarkvällen. Kvar var jag och stackars Gerorgios som hade en egen uppesittarkväll med Bingolotto som vi alltid brurkar ha.  Stackars Georgios han hamnar alltid på sjukhusen med mej.

Bingolotto uppesittarkväll där dom hela tiden höjer priset på att ringa in.  Men inte vann vi något heller inte en krona. Dom gjorde en julklappsäck för över 200 tusen kronor som bara en person skulle vinna. Idiotiskt i stället för att göra flera säckar så flera vinner, tycker jag.  Sen en väska med en miljon i som dom ville man skulle ringa  in på det kostade  19.90 per samtal. Där fick dom in massa pengar och i stället för att en vann en miljon så borde 10 stycken kunnat vunnit 100.000 kronor eller varför inte 20 stycken som kunde vunnit 50.000.  Så såg vi färdigt på Bingolotto och sen gled Christopher och Paulina in och hem igen.  Paulina hade vunnit en pläd på julklappsspelet och sen hade dom fått en kartong med godsaker av Christophers svärföräldrar. Paulina gick till sängs för hon skulle upp och jobba tidigt.  Samt bröderna bus som spelae fifa 19 tillsammans och jag somnade vid deras sida i soffan så klart. Trött efter sjukhuset och bedövningen.

24 DECEMBER   JULAFTON

God morgon i dag är det julafton och jag vaknade av att min svärdotter gjorde sig iordning för att gå och jobba. Hon jobbar till klockan 14.00 idag. Nu har alla andra vaknat och dom har gått till Willis och handlat det sista. Jag har gjort mej iordning och kollar Världens bästa Karlsson.

Julen är här med massa julsaker och julgran samt tomtar…. så fint. Det är väl kanske idag som tomten kommer och knackar på dörren. 

 

TROLLHÄTTANS AKUTEN

I dag ser min hand ut så här och jag har fortfarande ont i halsen efter svarta slangen som läkaren stack ner genom min näsa. Han sa om det inte fungerade att min köttbit trillaner så skulle dom söva ner mej. Då förklarade min son att dom kan inte söva mej med min lunga och kol fungerar inte. Ja han sa läkaren. Han verkade inte veta nåt om KOL alls och reagerade inte heller på min tunga andning, att det kom från Kol och lungan. Och det är otroligt att en läkare inte kan gå in i min journal och läsa vad som behövs. 

  

Herre Gud vad min hand ser ut och ont i handen har jag också. Bara för att en sjuksköterska inte klarar att lägga en nål på rätt ställe. Jag har ju bästa armvecket för nålen på höger arm. Sen när hon prövade vänster funkade det inte heller ju bad henne lägga av.  Tredje försöket blev ju min högra hand där jag har fina ådror men hon prövade med nålen i till höge och vänster och höll på.  Till sist så fick hon till nålen gör ju väldigt ont.  Jag är ändå tacksam att jag fick bort min köttfärsbit i halsen. Jag såg jag hade med mej mina tabletter för infektion i matstrupen så jag ska ta dom om jag behöver i dag.  

Här är vår julmiddag så gott tack snälla ni är underbara Christopher & Paulina samt Geoorgios så glad jag har er ❤ Älskar er ❤ 

Mina söner och svärdotter hjälpes åt att fixa julmaten och sen åt vi tillsammans. Alltid lika trevligt och roligt. Samt att sönerna sjunger när dom dricker snaps.

 

EFTER DETTA KOM TOMTEN

        

Efter det kom Paulinas mamma med man och lämna julklappar till barnbarnen. Så glad att Christopher har en sån trevlig och gullig och underbar svärmor. ❤ 

 

Efter det så spelade vi spel tillsammans bland annat GW:S SPEL om brottslingar. Christopher läste hur det fungerade och det var lite omständigt. Men ett skoj spel men spelplattan och spelmarkerna kunde varit större, vet inte hur dom tänkte.  Sen var det ett spel som hette SPEAK OUT där man satt fast någon plastbit i munnen för att sen inte kunna prata tydligt. Och att motspelaren skulle gissa vad man sa. Själv var jag inte med när jag inte kunde få in plastbiten i munnen.

Självklart så kollade vi på TOMTEN ÄR FAR TILL ALLA BARNEN, en tradition lika stor som KALLA ANKA så klart.

Jag har den på vidio och cd så klart och det är ju vår classiker på julafton. Så bra och mina söner och jag kan det utantill allt dom säger 🙂  Bästa julfilmen tycker jag och mina familj. 

Sen på natten kunde jag inte somna fast jag var trött så det var Carola på SVT 1 och jag ville inte ha ljudet på för att ena barnbarnet skulle sova. Men Carola idag är inte vad hon har varit för mej. Så jag somnade sakta in i änglarnas värld. 

Hoppas ni haft en fin julafton som vi alltid har i min familj tack vare mina fina söner och min svärdotter. 

Jag hoppas att ni tar hand om dom äldre kanske finns dom inte nästa år. Och då är det försent att ångra att man inte tagit kontakt fast man borde med sina föräldrar och farföräldrar och morfäldrar samt att man lurat sina barn på sin mormor och farmor. Vad säger man till sina barn om sin mamma, och deras farmor och mormor. Det undrar jag verkligen. 

Ha en fin jul nu stor kram från mej

 

 

3 kommentarer Lägg till din

  1. Ruhrköpfe skriver:

    Merry Christmas 🙂

    Gillad av 1 person

    1. mellasweden skriver:

      Thanks the same to You ❤️😍😍🥰🥰

      Gillad av 1 person

      1. Ruhrköpfe skriver:

        thank you 🙂

        Gillad av 1 person

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.