Söndag hemma

Published 4 augusti, 2017 by mellasweden
by mellasweden © 2017

 

HEMMA I FORNHÖJDEN

Äntligen har jag ätit färdigt min penicillinkur och hoppas nu att jag får må bra igen. Jag har ju inte orkat med massa saker som jag skulle göra när jag var sjuk nu. Men min lunginflammation är över för denna gång måste göra nåt åt mitt immunförsvar så kanske jag blir lite bättre.

Jag har missat att skriva massa brev till en av mina närstående och jag har så dåligt samvete för det.  Jag vet att när man inte mår så bra så behöver man massor av omtanke och massor av brev med nyheter och information från mej. Jag själv älskar att få riktiga brev i min brevlåda inte bara räkningar.  Helt underbar är det när det trillar in ett handskrivet brev till mej, och när jag direkt ser vem som är brevskrivaren så värmer det mitt hjärta.  Men igår skickade jag ut min ena son att posta ett brev äntligen till bonusson.  Denna vecka har jag lyckats skicka iväg tre brev duktig jag är.  Härligt vad glad han ska bli när han får se och läsa vad jag skrivit, kanske han blir inte glad att jag återigen haft lunginflammation och det är därför han inte fått nåt brev på nån vecka.  Men jag brukar även lägga i några sidor från min blogg som jag skriver ut.  Stackarn han blir inte av med mej tills min resa till himlen 🙂

I dag blir jag nog tvungen att göra småfralla har inget bröd hemma och noll kronor att köpa bröd för. Tagit fram min himla kalvfärs som jag köpt massa kilo av tidigare och får väl göra köttfärsbiffar eller något.  Ska göra Tzatziki så himla gott och till mat samt även när man är hungrig med lite bröd till bara.  Så måste nog fixa lite bröd så jag kan äta det. Så himla trött på kalvfärs men det var ju billigt när jag köpt tio kilo för under fyrahundra kronor kommer inte ihåg idag var det kostade.  Men det ha räckt länge och finns kvar så jag klarar mig nog till pensionen i augusti men jobbigt att äta samma mat hela tiden.

Ett litet uppehåll här för att fixa bröd och tzatziki men snart tillbaka 🙂 ja nu har jag gjort fralla och det var jobbigt blir ju så andfådd då jag gör något. Tzatzikin är klar men upptäckte att jag inte hade någon vitlök hemma. En vitlök kostar ju bara fem kronor högst så yngsta sonen gick till affären här i Fornhöjden men det sket sig. Dom hade ingen vitlök alls så nu fick jag ring en före detta granne som även bor här och fråga om jag kunde få några klyftor vitlök. Men han jobbade och ja kan få det i morgon annars är tzatzikin klar ju. Men jag fick vitlök av dom ändå snäll omtänktsamt.

Jag har nu fått hjälp att sätt upp mina fototavlor på väggen i den långa hallen.  Det blev fint och häftigt måste jag säga att få se sina närstående när man promenerar till sovrummet eller bara till badrummet.  Mitt hem blir klart allt eftersom sakta men säkert.  Jag har även fått hjälp av av denna granne med sin pappa att sätta upp spegeln i hallen. Man var ju tvungen att borra för att sätta upp den, och min borrmaskin försvann med alla skruv/verktyg vid flytten hit.  Tråkigt men vad ska man göra massa pengar försvann där.

I köket är det klart men ett frysskåp måste jag ha kan inte ens få plats med två kg pommes frites som bara kostar tjugo kronor på Maxi.  Besviken kanske tror dom att när man bor ensam i två rum och kök behöver man ingen mat i frysen.  Den är ju lite med två och en halv låda bara och det får inte plats nånting i den.  Senare när jag har råd ska jag köpa en mikrovågsugn kan jag när jag har råd köpa på ÖB.  En brödrost och ett smörgåsjärn dom finns billiga och bra på Claes Olsson.   Som pensionär får man planera för man har ju sina utgifter varje månad sen har man bara nån tusenlapp att leva på.  Jag har ju medicin och sjukhuskostnader samt återbesök som kostar pengar.  Sist jag låg inne på akuten nu i juli ville dom röntga mej men ja sa nej det kostar tvåhundra  kronor extra för det kostar fyrahundra kronor för besöket till akuten blir jätte mycket pengar varje månad. Sen ville läkaren lägga in mej men ja sa nej det hade varit minst åtta kronor till dom pengarna finns inte ens ju. 

Äntligen fri från penicillin och lunginflammation…. hoppas jag klarar mej ett tag nu. 

Vi höres…. 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

Karin med K

Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

Reslusta - resor och drömmar

"Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

Scribere Necesse Est

Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

Herbalife

Your one stop for health, wealth and prosperity

Ett mirakelfyllt år 💖

Mitt liv, min tid.

Du finns - en decembersaga i kalenderform

En decembersaga i kalenderform

Glädjekällan! Medium Lotta Axelsson ger råd och vägledning!

Medial vägledning, borttappade saker, bortsprungna djur, tarot, livscoach, alternativ medicin, spirituell rådgivning, gratis distans healing. Workshops och "Spirituellaresor"

Bokstund

En litterär livstilssblogg

annaandren.com

ett arv i form av texter

Helgas dagbok

Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

Från andra sidan Potten

Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

bortabrabloggen

Utlandssvensk i Australien

Utsikt från Insidan

Livet ur min synvinkel

Tid

Lyssna!

Savethebaltic.se/Waterforlife.se

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

B*_ live

ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

Sjöfartsbloggarna

Följ med ut till sjöss

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

