46 år senare hör jag hans röst igen.

Published 18 juli, 2017 by mellasweden
by mellasweden © 2017

 

BANDSPELAREN  SPELAR UPP  DEN  28  MARS  1971

 

Den 28 mars 1971 spelade jag in min morfar på Nacka sjukhus när han åkt in för svullna fötter. Han hade fått hjärtproblem.  Vid en ålder av 79 år var han på sjukhuset och vi hade skoj, han hade humor i massor min morfar.  Han var född 1892 långt innan jag var född, en smart och duktig man. Han avled  11 januari 1988 i en ålder av 96 år.

Redan i unga år hade även  jag humor och spelade in min morfar och mor på Nacka sjukhus för att sedan kunna spara det och lyssna senare.  Jag intervjuade honom hur han hade det på Nacka Sjukhus, om han fick ha damer på rummet.  Han rodnade och tyckte det var skoj.  Stackars min morfar fick lyssna på min svensktoppsmusik, och dom sånger som var poppis just då.  

Jag och min yngsta son lyssnade idag när jag fick för mig att spela upp det. En inspelning från Nacka Sjukhus 28 mars 1971 när han började få ont i hjärtat och svullna fötter.   Det var hos min morfar som jag fick lära mig dricka Coca Cola från en lite flaska till en stor.

   

Sen har jag alltid ÄLSKAT COCA COLA…. som jag för vidare till mina barn som även dom gillar Coca Cola. 

Det var hos morfar jag fick lära mig att man ska äta bakelse varje söndag. när man kommer på besök. Om vi inte kom just klockan två, så bytte morfar om från kostymen till sina byxor och tröja samt basker. Morfar hade inget hår och tyckte det var kallt inne han bodde som vi omodernt och eldade i kaklugn eller värme från spisen i köket.  Senare köpte min mor en kamin som man kopplade tror jag till kakelugnen  så blev de varmt.  Varje söndag sen jag var liten var vi hos morfar klockan två, vi köpte bakelser hos Dalpojken hette konditoriet på Rörstrandsgatan innan vi gick upp till morfar.  Då blev det bakelser, Coca Cola för mej samt kaffe för mor och morfar. Sen till det just när vi skulle äta bakelserna blev det ett glas portvin, det fick jag lära mig dricka hos morfar 🙂 hörde liksom till.

 

När morfar blev äldre och jag jobbade åkte jag hem efter jobbet till honom och bodde hos honom. För han hade ont i hjärtat och jag ville inte att han skulle vara ensam. Jag sov på soffa men när han senare igen åkte in på sjukhuset så köpte min mor en säng till mej och hon sov på soffan. Vi fixade mat och gjorde allt för honom. 

Min morfar jobbade i alla år på Electrolux på deras lager, i alla år jobbade han där. Men han extra knäckte som lärare i ryska.  Han var duktig i språk och som liten kunde jag även vissa meningar  och ord på ryska. Men alla i vår släkt gillade inte morfar för att han kunde tala ryska och var lärare i det språket.  Det var inga snälla kommentarer våra släktingar hade om min morfar, dom fattade inte att jag hört allt dom sagt. Dom kallade honom ryssvänlig, och det var elakt, han var ju bara duktig i språk som var ett av hans intressen. 

Det andra stora intresset var att när man kom till honom varje söndag, talade han om att jag var x antal år, månader, dagar, minuter samt sekunder gammal.  Detta räknade han ut i huvudet snabbt som bara den.  Han var enormt duktig att räkna, men litade inte på bankerna 🙂

När jag var liten fick jag alltid varje söndag under min Coca Cola en tvåkrona, sen blev det en femkronor och senare sedlar.  Spännande varje söndag med min veckopeng. Så det var hos morfar som jag lärde mig älska Coca Cola. 

Ha en bra dag nu vi hörs

 

One comment on “46 år senare hör jag hans röst igen.

  • Kommentera

    Karin med K

    Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

    Reslusta - resor och drömmar

    "Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

    Scribere Necesse Est

    Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

    Herbalife

    Your one stop for health, wealth and prosperity

    Ett mirakelfyllt år 💖

    Mitt liv, min tid.

    Du finns - en decembersaga i kalenderform

    En decembersaga i kalenderform

    Glädjekällan! Medium Lotta Axelsson ger råd och vägledning!

    Medial vägledning, borttappade saker, bortsprungna djur, tarot, livscoach, alternativ medicin, spirituell rådgivning, gratis distans healing. Workshops och "Spirituellaresor"

    Bokstund

    En litterär livstilssblogg

    annaandren.com

    ett arv i form av texter

    Helgas dagbok

    Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

    Från andra sidan Potten

    Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

    bortabrabloggen

    Utlandssvensk i Australien

    Utsikt från Insidan

    Livet ur min synvinkel

    Tid

    Lyssna!

    Savethebaltic.se/Waterforlife.se

    Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

    B*_ live

    ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

    Sjöfartsbloggarna

    Följ med ut till sjöss

    Slagkraftigt Glen Snoddas!

    Lifestyle of one Glen Snoddas.

