Arkiv

All posts for the day 12 juni, 2017

Kan bara inte sova

Published 12 juni, 2017 by mellasweden

by mellasweden © 2017

 

GOD MORGON VAR DU ÄN ÄR,      HÄR ÄR JAG

 

KAN INTE SOVA VAKNAR 05.30…..Har tagit mig upp och sitter här vid datan och alla flyttkartonger hittar ingeting hemma längre.   Vad gör man jo hivar sig ut i badrummet och senare till köket, ser ut som en bomb slagit ner överallt här hemma. När jag tittar ut ser jag att det regnat i natt, men jag måste vattna mina blommor på balkongen men om det regnar och åskar så är det ju så skönt att vara inne i värmen. Även om jag nu sitter med och tillsammans med mina flyttkartonger,  Herre gud vad många men jag ser att dom är ganska små kartongerna som vi köpt, mot dom som fanns när jag var yngre. Kartongerna kostade på Rusta tio stycken 139 kronor per bunt. Men när vi var på Maxi var det likadana kartonger men…. dom kostade 24.50 styck väldigt dyrt för att vara Maxi. Vilken tur vi hade som hittade dessa kartonger på Rusta men det var genom grannen i Förnhöjden. 

Om man tittar på detta foto och ser dom vita flyttkartongerna till vänster på bilden så ser man att dessa kartonger är mycket större och det får plats mera i dom. Men man kan inte få allt.  Jag är så himla tacksam att jag har Georgios hemma här som hjälper mej att packa och plocka.  Jag orkar ju inte längre bara och göra allt och sen att få detta med ambulans och akuten i flera dagar mitt i allt.  Men jag längtar nu till mina nya längenhet få komma in och se hur fint det blivit och se och planera hur jag ska ha det där borta. Det kommer ta sin tid att plocka upp allt igen.  Men då är det ingen brådska och jag kan ta lite då och då.  Bara jag hittar köksgrejorna och får min säng upp monterad samt min soffa på plats så blir det nog himla bra. 

Här ligger min resväska med mina viktiga papper som jag själv ska ta med till min nya lägenhet.  Investerade ju helt i en lite ny resväska lila för 2 år sen och den är aldrig använd jag blev ju sjuk.  Men nu får den göra lite nytta och fylld med pärmar och papper så är det helt ok. 

Lambi omslag från toaapper ligger där vid min sida för att jag är med i den klubben. Brukar spara poängen för att kunna plocka ut leksaker till mina barnbarn och grannars barn.   Ska försöker slå in den poängen idag men det är svårt att se vad det står på plasten ibland.   Sen har Lambi tagit bort lilla vita kudden med ett lite lamm på, en kudde som mitt ena barnbarn hade till snuttekudde när han skulle sova.  Synd dom har lagt dit massa andra rabatter på annat som man inte vill ha alls.

Här på soffan vid min sida finns även två paket till min lilla svägerska Kicki som fyllde 50 när jag var som sjukast och inte kunde komma och gratta henne. Men bättre sent än aldrig och hon ska få dom när jag flyttat klart.  Då ska jag ta hem henne och hennes gamla barndomskompis från Tyresö Jacqueline som bor granne med mej.  I plastpåsen ligger present till min grannes barn Elias som fyllde 1 år den 5 juni men kan inte firas för dom har ramadan, då får man inte tårta och godsaker så jag får vänta tills denna månad är slut men två presenter har han där iallafall. 

Nu har jag intagit mitt cappuccino men med ett mariekex hade inget bröd hemma, vi har glömt bort det och jag kan inte baka heller för allt är nerplockat.  I går skulle jag ta lite filmjölk på kvällen men då hade Georgios packat ner strösockret hahaha gör inget.  Men vi blev hungriga i går kväll vid 23.30 så jag gjorde pommes frites med köttfärsbiffar och Georgios åt upp sista pyttipannan med ägg och rödbettor. Vi har gjort oss av med min älskade frysbox som jag hade i köket och nu måste vi få i oss all mat som jag lagt från frysen till kylskåpet. Den var ju några år och drog mycket ström tror jag. Men jag får spara några pengar så jag kan köpa ett mindre frysskåp, orkar ju inte handla varje dag. Får ju även passa på när det är extra priser på maten. 

Man ska igentligen inte flytta på gamla människor har jag hört, efter så många år. Men idag förstår jag varför, jo man rotar sig och har sina rutiner  och plötsligt försvinner detta och man får massa huvudbry om när var hur. Men jag tror jag klarar detta ändå och att slippa gå i fem halvtrappor är värt hur mycket som helst. 

I går så hittade jag hårfärgningsmedel och tänkte att nu gör jag det, jag färgade håret för att få bort lite grått hår i hårbotten. Vad händer när plötsligt Georgios säger att du ser ju lila ut i håret. Färgen var 102 pärlblond, skit det blev inte pärlblond det blev lilablond så nu får jag investera i ny färg så jag får bort det hahaha ingen tur i livet har jag inte. Men fick bort det lilla gråa så klart.

Det tråkig är även att min andra son Christipher bor så långt bort som i Vänersborg och det gör att vi inte syns så ofta även om jag som han säger ringer varje dag eller flera gånger per dag.  Georgios har sagt att han är glad att han fått tillbringa det senaste året nära mej, gulligt sagt.  Jag har ju en nära och bra realtion med mina söner.  Så ska det vara när jag haft dom i magen i nio månader och sen fött och klätt dom alltid försökt att tänka på dom först innan mig själv.  Jag kanske inte varit den bästa mamman men jag har försökt och gjort så gott jag kunnat.  För jag har alltid älskat mina barn, det var jag som ville ha alla mina barn.  Jag har ju varit ensamt barn själv utan syskon.  Det har ju varit mamma och min morfar samt jag varje jul och midsommar och nyår när jag var mindre. Därför ville jag ha många barn alltid älskat barn. 

Men man ska veta och jag vet i dag…… INGET BLIR SOM MAN HAR TÄNKT OCH FÖRVÄNTAT SIG.  

Det kan alltid komma in en skunk i familjen som förstör dom fina familjebanden man byggt upp.  Även om skunken går bort, så är banden redan förstörda och man kan inte göra nåt åt det.  Men skunken hade lätt att styra och hjärntvätta så allt blev fel. Det handlade om resor och presenter och Gucci och statusprylar, som jag själv aldrig varit imponerad av.  Det handlade även om att skunken lärde ut vi kan kalla det försäljning/skatteknep när han blev presenterad för en annan i resten av familjen. Även om det gav mycket pengar, resor, villa med massa statusprylar. Men sen kommer ju alltid överraskningen, priset du får betala för allt detta och som gör att hela den familjen lider av det på olika sätt.   Vad blev det av det jo riktigt skit på flera år.  Skunken kom nog aldrig till himlen, ha älskade göra allt med beräkning och älskade  blåsa folk samt även vid försäljning.  Skunken var 17 år när han började sin blåsning av företagare samt även sina nära vänner.  Själv har jag fått lära mig att vända på en femioöring för att kunna överleva i bland.  Jag har ju alltid tagit med mina barn överallt kvällar helger och till fester och jobb, dom har alltid fått vara med mej.  Därför har jag alltid fått höra,  *herre gud har du ingen barnvakt*.  Men jag har föredragit att ta med mina barn, så dom fått lära sig att anpassa sig överallt. Jag har varit handbollsledare/tränare på Södertmalm när mina barn var med och spelade där. Jag hade handbollskola för 70 ungar varje lördag i en skola vid S:t Paulsgatan.  Som mamma då fick jag alltid höra att du bara leker, själv lekte pappan med sina segelbåtar och allt handlade bara om båtar och pengar till det.  När man sen ser att barnen gått vidare med sina liv och valt en annan väg och valt den som sket i dom tidigare när dom bara hade mej är lite konstigt.  I dag har dom egna barn och borde förstå hur mycket en mamma älskar sina barn.  Livet är bra konstigt .

Men jag är glad jag har Christopher och Georgios och mitt barnbarn samt mitt bonusbarnbarn, en härlig känsla. Jag har alltid lärt mina barn att det finns inget som heter hel eller halvsyskon, det är syskon för alla har legat i min mage. 

Ja det finns mycket att fundera och tänka på när man kommer till min ålder och varit sjuk nu i flera år. Men jag har ju även en bonusson som verkligen bryr sig om mej och vi har tät kontakt.   Jag vet att en dag när jag inte finns länge så kommer han finnas där för mina grabbar vilket ger mej en skön tanke och att jag inte behöver oroa mej. Han finns där så dom har någon att vända sig till när jag inte längre finns. 

Nu ska jag vattna mina balkongblommor och väcka min yngsta son som ska jobba vidare med sitt projekt, samt packa mer till mej. 

Ha det så hörs vi 

 

 

Karin med K

Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

Reslusta - resor och drömmar

"Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

Scribere Necesse Est

Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

Herbalife

Your one stop for health, wealth and prosperity

Ett mirakelfyllt år 💖

Mitt liv, min tid.

Du finns - en decembersaga i kalenderform

En decembersaga i kalenderform

Glädjekällan! Medium, Tarot, Medial vägledning, Healing. Boka tid för samtal tel. 031-167555 (Öppet kl 10-19)

Glädjekällan, medium, tarot, borttappade saker, bortsprungna djur, andlig vägledning, tarotlinje, änglar, andliga guider, andekontakt, healing, spådom, änglakort, siare, skyddsänglar, alternativ medicin, synsk, tarotkort, spådam, pendel, tidigare liv, numerologi, spålinje, siare, coach, seans, orakel, andlig utveckling, alternativ medicin, spirituell resa, andlig resa,

Bokstund

You can make anything by writing - C.S Lewis

annaandren.com

ett arv i form av texter

Helgas dagbok

Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

Från andra sidan Potten

Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

bortabrabloggen

Utlandssvensk i Australien

Utsikt från Insidan

Livet ur min synvinkel

Tid

Lyssna!

Savethebaltic.se/Waterforlife.se

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

B*_ live

ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

Sjöfartsbloggarna

Följ med ut till sjöss

