Arkiv

All posts for the day 9 juni, 2017

AMBULANS IGEN…..

Published 9 juni, 2017 by mellasweden

by mellasweden © 2017

 

8 JUNI 2017  TORSDAG AMBULANS VID 21.30 IGEN.

En morgon som är som vanligt tar mitt morgon kaffe och min kolmedicin och astmamedicin samt sätter mig vid daten.  Senare åker sonen åker till sitt jobb vi kanske 11 tiden och säger åt mig  –  ät inte nu när du är ensam hemma.  Men efter ett tag går jag ut i köket och där hittar jag en burk med mimosasallad tar lite pålägg och äter det sakta och försiktigt tills ja känner att oj nu börjar jag svullna lite igen vid örat kinden.  Skärmmande så jag slutar att äta men blev ändå lite mätt.

Efter det går jag ut i köket och diskar lite, sen går jag och lägge mej i sängen igen.  Sover tills 17.30 då jag frågar sonen var han är och när han kommer tillbaka hem igen.  När han komm hem så lagade vi lite mat jag åkt bara stekt falukorv med potatismos och lite sallad.  Sonen åt lövbiff med potatismos och sallad.  Men det var en mycket sen middag som blev till för oss.  Så när jag började äta vid 20.00 och ätit några tuggar så började jag svullna igen.  Bakom örat och ner mot kinden och halsen även till körteln som sitter där vid sidan.  Det är vänster sida som svullnar det för även ont och är ömt. Nu vet jag att det är inte allergi för jag äter annan mat som jag ätit sen barnsben.

Ringer sjukvårdsupplysningen, gillar inte ringa dom för dom vet aldrig något när man frågar. Där borde sitta läkare som svarar på frågor i stället för damerna som sitter där. Efter massa frågor och samma frågor igen och igen så säger hon åk in ring ambulans nu.

  

Ambulansen kommer och efter att dom lyssnat på mej och kollat och skrivit på sin platta så får åker jag med dom in. När vi kommer in på sjukhuset är det inte samma kaus som det var dagen före.  Vi kommer in det är ganska lugnt och jag får samma plats med sängen som dagen före.  Nummer 4 framför disken där dom sitter.  Redan direkt kommer en trevlig manlig syrra och sätter på hjärtmaskinen så dom har koll på mej direkt.  Jag har ju min kollapsade lunga samt astma och även KOL som gör att jag har jobbigt att andas.  Läkaren kommer ganska snabbt och lyssnar och tittar samt säger att det nog inte allergi utan en infektion.  Sen försvinner hon igen och inget är som väntans tider när man är på sjukhuset.  Läkaren frågade om dom hade tagit blodprov på mej dagen innan?  – Jag svarade att det hade dom inte gjort.  Men det var en stressad dag på akuten efter som dom lärde upp sina sommarvikarier.

Tyckte så synd om min son som fïck sitta där och ha tråkigt trött och bara vill hem och jobba.  Men jag sa att han inte behövde följa med men han älskar sin mamma så han följde med.  Det känns lite jobbigt att andra sonen bor så långt bort från mej.  Han kan ju bara inte dyka upp när han vill eller när jag vill eller när hans brosa vill.  Lite tråkigt i bland att det är timmar mellan oss.

Senare kommer manliga syrran tillbaka och tar blodprover, han tar dom från armvecket då jag inte gillar sprutor och att bli stucken.  Tre stycken rör med mitt blod.  Svaret kommer långt senare och det visar att det är inte allergi utan en infektion.  Jag har ju ont och är öm runt det området vid örat och kinden och halsen.

Läkaren sa att om det inte gått bort inom 3 dagar så ska jag komma tillbaka och då ska dom röntga min kind hals.  Borde dom kanske gjort tidigare eller första gången när alla var så stressade.  Nu är jag ju pensionär och andra besöket såg jag som helt onödigt 400 kronor är mycket pengar varje gång man kommer till sjukhuset.  Fick ta av mina flyttpengar inget bra alls.  Första gången tog dom inte ens ett blodprov på mej utan bara trodde det var allergi.   Så två dagar kostade mej 800 kronor och sen kommer kostanden för medicinerna till. över 1.200 kronor för mej mycket pengar när min pension är så liten.

Men nu får jag hålla tummarna och hoppas att jag får tillbaka mitt vanliga jag igen. Så jobbigt ändå allt nu och jag är jätte nervös för flyttningen. Så tacksam för mina söner som finns här alltid för mej ❤ Som jag alltid funnits för dom så klart ❤

Men vi hörs

 

Karin med K

Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

Reslusta - resor och drömmar

"Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

Scribere Necesse Est

Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

Herbalife

Your one stop for health, wealth and prosperity

Ett mirakelfyllt år 💖

Mitt liv, min tid.

Du finns - en decembersaga i kalenderform

En decembersaga i kalenderform

Glädjekällan! Medium Lotta Axelsson ger råd och vägledning!

Medial vägledning, borttappade saker, bortsprungna djur, tarot, livscoach, alternativ medicin, spirituell rådgivning, gratis distans healing. Workshops och "Spirituellaresor"

Bokstund

En litterär livstilssblogg

annaandren.com

ett arv i form av texter

Helgas dagbok

Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

Från andra sidan Potten

Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

bortabrabloggen

Utlandssvensk i Australien

Utsikt från Insidan

Livet ur min synvinkel

Tid

Lyssna!

Savethebaltic.se/Waterforlife.se

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

B*_ live

ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

Sjöfartsbloggarna

Följ med ut till sjöss

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

