Arkiv

All posts for the day 7 juni, 2017

Ambulans till Akuten

Published 7 juni, 2017 by mellasweden

by mellasweden © 2017

 

7 JUNI 2017   AKUTEN    klockan 12.00

 

Är hemma hungrig och tar en smörgås när sista tuggan jag sväljer låter det plupp, och upp svulnar min kind från örat ner på halsen samt på hela vänsterkinden som blir som en boll. Jag blir rädd och Georgios blir räddare ringer ambulans som kommer direkt. 

Min första tanka var  nu dör jag innan jag ens hinner flytta…..

Två tjejer med ambulansen dom var sjuksköterskor  kom jag hade tagit på mej tröja och jacka för att åka med dom in. Men den ena syrran sa ta dej jacka och tröjan du behöver inte den.  Så tog hon blodtryck och socker som tydligen var lågt 4, –  sa hon säger inte mej nåt alls.  Sen en gav hon mej en kortisonspruta och nån annan spruta som jag fick en chock av.  Började darra i hela kroppen och händer och fick ont i bröstet och magen samt ryggen.  Då sa hon att jag fått en chock av sprutan, hon borde frågat innan om jag hade bra hjärta….. herre gud.

Sen gav hon en spruta till och sen sa hon vi går till bilen du åker med oss in, och så gjorde vi. Hon tyckte jag skulle lämna jackan hemma, som jag hade nycklar och mobil och plånbok i. Men jag tog den med mej så klart. När vi skulle gå tog jag och försökta plocka bort skräp efter henne på mitt bord när jag reste mig upp.   Då sa hon att jag fick inte slänga glasgrejor i min skräppåse som hon lagt på bordet efter sprutorna. Hon plockade upp två glasbitar som hon bröt av från kortisonet som hon hällde i sprutan.

Så kom  ❤   mina grannar upp   ❤  och frågade Georgios vad som hänt.   Det var min Blomma och det var Jan samt Ben som kom, dom är så gulliga och omtänksamma mina grannar.  ❤  ❤  ❤   Tror aldrig jag kan få såna fina grannar igen. När mina barn inte här hemma kan jag om behöver kontakta mina grannar/familj i huset även mitt i natten om jag  behöver hjälp. 

Då sa ena syrran att oj vad grannar som kommer, då svarade min son :

Här är vi en stor familj i huset.                 – Oj , sa hon då. 

Väl på sjukhuset så straxt innan eller var det när jag kom in fick jag en spruta kortison till. Sen blev det hjärtmaskin med övervaking av maskinen på väggen 

     

En manlig syrra på sjukhuset kom och sa att det kommer att ta lite tid det är mycket idag. Sen har vi introduktion för nya med arbetare. Ja fick vänta till slut var jag tvungen att få alla sladdar urkopplade för att jag ville gå på toaletten. Men när jag kom tillbaka kopplades det tillbaka på mej igen. 

Sen kom en läkare och sa att detta kan komma tillbaka inom 12 timmar och då måste jag komma tillbaka.  Men hon sa jag måste stanna i några timmar för att se om svullnaden lagt sig.   Så fick jag även allergitabletter och 3 kortinsonsprutor hade jag ju redan fått.   Svullnaden la sig senare efter några timmar från 12.00 till 17.00 på aktuen.   Läkaren sa att när jag ville rymma hem vilket hon förstod att jag ville skulle jag säja till. 

Min son hämtade läkaren och jag fick medicine utskriven 5 dagar med 5 tabletter kortison och 1 allergitablett morgon och kväll i 5 dagar. 

När jag kom hem låg det kvar på bordet en spruta och glas delar av ampullerna där hon hade medicinen som hon gav mej. Hon skulle ta sprutan med sig hörde jag långt borta för den skulle vara klar i ambulansen om hon behövde ge mig mera. Slängde det när jag kom hem.

Fick ju en spruta till i bilen eller var det två kommer inte ihåg. Jag vet jag sa att ge mig ingen chock igen av denna spruta.

Hoppas det fungerar nu. Puh vad jobbigt och nu har jag fått huvudvärk…. av allt.  Vi var inte hemma förrän klockan 17.45 helt slut både sonen och jag. 

Detta mitt i packningen av min flytt. 

I dag fick jag post ett fint kuvert såg spännande ut och var enda posten.   Vad det var ju tre hyresavier på nya adressen vilken härlig känsla för   juli – augusti – september.  WOW nu ser man och vet att nu snart bor jag på en ny adress. Där jag bor på nedre botten och behöver inte gå i trappor. 

  • Men jag kommer sakna mina grannar enormt tack för att ni finns för mej, jag uppskattar det av hela mitt hjärta.

Vi får hoppas nu att jag ser ut så här i morgon igen………

 God Natt trött ska försöka sova nu    ❤ 

 

 

 

 

Reslusta - resor och drömmar

"Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

Scribere Necesse Est

Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

Herbalife

Your one stop for health, wealth and prosperity

Ett mirakelfyllt år 💖

Mitt liv, min tid.

Du finns - en decembersaga i kalenderform

En decembersaga i kalenderform

Glädjekällan! Medium, Tarot, Medial vägledning, Healing. Boka tid för samtal tel. 031-167555 (Öppet kl 10-19)

Glädjekällan, medium, tarot, borttappade saker, bortsprungna djur, andlig vägledning, tarotlinje, änglar, andliga guider, andekontakt, healing, spådom, änglakort, siare, skyddsänglar, alternativ medicin, synsk, tarotkort, spådam, pendel, tidigare liv, numerologi, spålinje, siare, coach, seans, orakel, andlig utveckling, alternativ medicin, spirituell resa, andlig resa,

Bokstund

You can make anything by writing - C.S Lewis

annaandren.com

ett arv i form av texter

Helgas dagbok

Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

Från andra sidan Potten

Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

bortabrabloggen

Utlandssvensk i Australien

Utsikt från Insidan

Foton & Reflektioner

Tid

Lyssna!

Savethebaltic.se/Waterforlife.se

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

B*_ live

ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

Sjöfartsbloggarna

Följ med ut till sjöss

inte fan gör det det

Alla säger:det ordnar sig....inte fan gör det det..

ELAINE BRESKE HIRSCHER

Med Ledarskap, Kommunikation & Arbetsmiljö i fokus!

Seniorvinklat

tillvaron från ett kvinnligt seniorperspektiv

