Familje minnen

Published 29 maj, 2017 by mellasweden

by mellasweden © 2017

 

MINA MINNEN   MINA TANKAR

Läste just en blogg om dofter hur man kan minnas människor tänkte på min mamma/barnens mormor om man känner vissa dofter.

  

För min del kan jag minnas min mor/barnens mormor. Tyvärr gick hon bort för tidigt dan efter sin födelsedag 14 augusti 1997. Mamma gick bort endast 78 år för tidigt.  Jag kommer ihåg att sjukhuset ringde mej att jag skulle skynda mig in till sjukhuset för min mor var jätte sjuk. Jag bodde då i Slagsta och tog bilen gråtande, fick motorstopp i backen upp till sjukhuset. När jag senare kom in till min mors rum var hon redan avliden. Hon hade fått gå ensam in på toaletten fast hon var dålig och ramlat slagit huvudet i handfatet ramlat ner och dött.  

Doften av vanlig sockerkaka som hon bakade bara med ägg, mjöl och vatten, stekt kyckling som hon lagade till mej och morfar. Morfar kom bara hem till oss om min mamma lagade kyckling och potatis samt god sås till.  Samt min mammas doft av  Estael Lauder parfym och röda läppstift. Min mor använde alltid rött läppstift i fall hon skulle träffa någon. Hon köpte allt från märket Estael Lauder för hon fick alltid presenter när hon köpte sina produkter.

 

Min morfar en snäll gammal man som blev 97 år, bodde i vasastan och sen jag var lite så bar det besökstid hos honom. Om man missade tiden tio minuter så bytte morfar om till från finkostymen till byxor skjorta och tröja samt basker på huvudet. Han frös om sitt huvud han hae ju inget hår kvar.  Klockan skulle vara prick två på söndagen, då bjöd han på tårta och Coca Cola den lilla gulliga glasflaskan till mej. Under Coca Colan så låg det en tvåkrona, när jag blev äldre så blev det en större glasflaska Coca Cola under den en femkrona. Senare blev det sedlar som blev störra och jag blev äldre. Ingen mer än mamma och jag gillade honom och besökte honom varje söndag. Han jobbade på Eletrolux i många år och var på fritiden lärare i ryska. Så bakom ryggen pratade släkten om att han var ryssvänlig. Han var duktig i språk och kunde i huvudet räkna ut när man kom på besök, hur många timmar minuter och sekunder man levat. Otroligt smart i räkning. Min morfar var en mycket snäll man.

Själv kan ja sättas ihop med FENJA samt CHANEL No 5 mina favoriter som jag alltid använder, CHALIMAR hade jag även ett tag men föredrar ändå CHANEL No 5 samt FENJAL.

        

 

Detta är dom dofter som känns igen  med mej, ibland undrar jag om barnen kommer  ihåg det. Dessa produkter och dofter har jag haft sen jag var tonåring alltså många många år. Och jag älskar dessa produkter doftar så gott.

Älskar mina barn men det jag behöver inte känna dofter för att känna och tänka på dom. Dom finns hela tiden i mina tankar, då jag undrar hur har dom det, vad gör dom nu. Min barn är alltid i mina tankar och det bästa är att det finns data och internet i dag så man vet alltid vad som händer. Mina barn finns alltid i mitt hjärta från dom låg i min mage tills jag går bort. Mina barn är *mina barn* det var jag som som ville ha barn, och dom finns i mitt hjärta för alltid. <3. Barn och barnbarn är en viktig del i varje kvinnas liv ❤

Ta reda på er familj tänk på dom äldre en dag kan det vara försent och då kommer ni kanske ångra er.  

Hörde senast före helgen att hos min X familj som jag hade i mitt tidigare liv så var det ingen som besökte sin mamma och alla dessa barnbarn samt barnbarnbarn har aldrig besökt sin farmor OTROLIGT. Inte ens på morsdag jätte dålig stil tycker jag. Hon bor ändå bara på Södermalm i Stockholm. Men om min före detta svärmors barn inte besöker henne mer än nån gång när det passar dom, så kan man ju inte begära att svärmors barnbarn och barnbarnsbarn ska besöka henne. 

Varje gång jag flyttade så fixade jag så min mamma bodde nära mej och senast var det ju på samma farstu och i samma hus. Så vi lagade frukost och mat till henne och hon kunde komma in till oss när hon ville. 

Hittade inte foto på min morfar jag har ju packat ner det mesta nu när jag senare ska flytta nu snart.

Men vi hörs igen

Kommentera

Karin med K

Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

Reslusta - resor och drömmar

"Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

Scribere Necesse Est

Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

Herbalife

Your one stop for health, wealth and prosperity

Ett mirakelfyllt år 💖

Mitt liv, min tid.

Du finns - en decembersaga i kalenderform

En decembersaga i kalenderform

Glädjekällan! Medium, Tarot, Medial vägledning, Healing. Boka tid för samtal tel. 031-167555 (Öppet kl 10-19)

Glädjekällan, medium, tarot, borttappade saker, bortsprungna djur, andlig vägledning, tarotlinje, änglar, andliga guider, andekontakt, healing, spådom, änglakort, siare, skyddsänglar, alternativ medicin, synsk, tarotkort, spådam, pendel, tidigare liv, numerologi, spålinje, siare, coach, seans, orakel, andlig utveckling, alternativ medicin, spirituell resa, andlig resa,

Bokstund

You can make anything by writing - C.S Lewis

annaandren.com

ett arv i form av texter

Helgas dagbok

Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

Från andra sidan Potten

Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

bortabrabloggen

Utlandssvensk i Australien

Utsikt från Insidan

Livet ur min synvinkel

Tid

Lyssna!

Savethebaltic.se/Waterforlife.se

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

B*_ live

ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

Sjöfartsbloggarna

Följ med ut till sjöss

