Ett Rekryteringsjobb

Published 14 april, 2017 by mellasweden

by mellasweden © 2017

 

Ett rekryteringsjobb jag hade 2008 på en stor medlemsorganisation 

Kan detta han hänt för att jag mycket snabbt kunde rekrytera 10 medlemmar på en kväll?

Vilken soppa……idag när jag kommer till jobbet.

Men eftersom jag har förmågan att vara lite synsk, blev jag inte förvånad när min coach Agata kom och hämtade mig.  För att som jag kände på mig att hon skulle skälla ut mig.   När coachen Agata stängt dörren….kom det.

Vi hade ett stort möte här igår och det är helt oacceptabelt det som har hänt.

Jag tänkte vad har jag gjort?   Jag blev utskälld av Agata,  då undrar jag vad är detta för coach har hon rätt plats på detta företag?  Som coach borde hon sagt, vad var det som hände berätta får jag höra.  Agata litade bara på en arbetskollega  som sagt att jag slagit näven i bordet, vilket jag inte gjort och att han kände sig hotad av mig samt att jag var pådrivande.   Nu fick jag ”en skarp varning”.  Sen säger coachen  Agata, jag kan tänka mig att du slagit näven i bordet. Men vad då ska hon bara tro eller tänka sig,  hon var ju inte ens med när allt detta  hände. Detta för att jag är rakt på sak och säger vad jag tycker och inte ljuger.  Jag gillar inte när man ljuger det är fult att ljuga, framför allt till sina coacher.

När jag ville berätta min version, fortsatte hon att skälla på mig och ville inte  lyssna.  Jag  undrar varför?  Coachen Agata sa,att jag var bara provanställd och fick inte tycka till”. 

Så här var det, vi skulle jobba tillsammans med några som jobbat många år på detta företag. Dessa kollegor föreslog att vi skulle dela på provisionen som vi tjänade denna dag när vi jobbade tillsammans. Vi skulle jobba upp ett område som inte gick så bra och det var deras område.  För mig och några till var det ok. Men inte för dessa två killar, som inte ville dela med sig.  Den ena killen Sam blev tyst och svarade när dom frågade honom om han ville vara med och dela på provisionen.  Då tyckte jag till och sa svara och dela. Sa att jag tyckte han verkade girig.  Jag ville ju gå ut och sälja direkt. Men Ivan kom  med ett eget förslag om att dom skulle behålla provisionen på fem sålda produkter och dela allt över dessa fem som dom sålde. Så alla gick på Ivans förslag att behålla några delar själv och dela resten med alla.  För en värvning fick man 360 kronor  i bonus.  För mig och min kollega som båda är nyanställda tyckte vi att det var ok, eftersom dom som jobbat länge där redan hade pratat ihop sig om detta. Vi trodde att det var så det fungerade, och litade på våra kollegor som jobbat länge på företaget. 

Agata  säger,  att jag som bara är provanställd och har nu fått en varning. Jag skulle ringt henne och frågat om detta var ok

Agata tyckte att jag som ny skulle ifrågasätta mina kolleger som jobbat flera år med detta och jag skulle inte ha lita på dom, som jag  nu skulle jobba tillsammans med.  Vi skulle tillsammans jobba upp detta områdes försäljning för att det gick dåligt.

När vi senare åt middag tillsammans allihopa, så berättade vi hur mycket vi lyckats  sälja.   Då säger en av dom äldre kollegerna att eftersom Blondi (jag) sålt in mera så borde dom hängt på och delat allt. Då säger Sam hånfullt mot mig att jag behövde väl pengarna mera, hur man nu kan säga detta till en arbetskollega.  Jag var enda kvinnan i killgänget som jobbade, kanske är det hans kvinnosyn. Samt att jag var den enda som bodde i detta svårarbetade område Ronna.  Efter middagen går vi ut och fortsätter jobba. Klart att jag behöver pengarna därför jobbar jag.

Nästa dag frågar jag Sam, hur många sålde du.  Spydigt säger han,   frågar du mej?   Ja säger jag,  då sa han 4.  Men han ljög, när vi äter lunch tillsammans frågar den som håller i området hur många sålde du, Sam säger 4 igen och ljuger ingen, vi alla vet att han sålt mera.  Då får han frågan, varför ljuger du när då fått in flera, av den som håller i området.

Han vidhåller att han bara sålt 4, tillslut erkänner han att han sålt flera och sa att han tycker om att ljuga. Den andra av dom äldre kollegerna säger att han skojar. Ville se vad ni skulle säga.

Då sa jag bara,   varför ljuga?      

Men varför säger Sam att han känner sig hotad av mig, så jag får en varning. Varför lyssnar Agata bara på Sam inte på mig????   Varför ljuger Sam om mig, undrar om är det för att jag är blondin svenska, eller är det så att han har nedlåtande sätt för att jag är kvinna.

Sam har aldrig varit särskilt trevlig mot mig, men jag har inte brytt  mig.  Inte har jag gått till Agata  och klagat för det.

Vi skiljs åt och fortsätter jobba med vår försäljning. Efter dessa två dagar går han till Agata och säger att jag slagit näven i bordet och han känner sig hotad av mig.

Men efteråt nu vet man inte vad som är sant eller inte, efter som det kommit fram att coachen Agata är bra och duktig på att ljuga.

När jag träffat honom idag på jobbet har han inte vågat att titta på mig eller hälsat på mig. Men om man ljuger är det självklart svårt att titta denna personen i ögonen.  Han åkte samma hiss som mej och mina kollegor som jag jobbar tillsammans med. Han stod och tittade ner i golvet hela vägen ner. Klart han gjorde när han ljugit vem kan se någon i ögonen då?

Nu undrar jag så här, har man bara litat på honom helt för att han är invandrare, eller för att han är en bra försäljare som jobbat längre än mig på företaget?

Det känns ju lite orättvist att man inte lyssnar på alla och sen gör sig en utvärdering av det hela. Mannen i mitt liv är ju en invandrare, så jag har inga fördomar mot  invandrare.  Alla mina granar är invandrare samt många av mina vänner.

För så här är det,  om man ljuger måste man ha koll på vad man ljuger.

SANNINGEN KOMMER ALLTID FRAM.

Vid ett möte som vi har senare på dagen så säger man att vi alla som var med ska stanna en stund extra, där säger den högre chefen att konflikter på jobbet måste redas ut.

Jag själv tycker inte att detta är en konflikt utan att det är en fjäder som blivit en höna helt i onödan.

Chefen att han pratat med facket och dom tycker som han.

Jag är mycket förvånad att jag fick ta smällen och få en varning av detta och sen få höra att jag bara är provanställd. Jag undrar bara är jag inte lika mycket värd som dom andra när jag är provanställd ska jag bara sitta tyst och snäll och inte få säga någonting.

 När jag första gången sålde 10 produkter samma dag blev jag nertagen på jorden direkt av Agata.  När jag gör ett bra jobb, så analyserar man sönder mitt jobb jag gjort för att hitta fel. 

När jag talade om det för Agata via sms att jag sålt 10 produkter fick jag frågan om det var 1 eller 0 som var felskriven i rapporten.                                                                                               

I stället för att jag fick höra grattis va bra. Hon ringde upp mig och bad mig komma in till kontoret nästa dag för att höra vad jag sagt. Agata analyserade sönder vad jag sagt, så jag inte sagt något fel och gjort något fel när jag sålt. Ifall att någon kund skulle ringa och klaga.   Då blev jag arg och tyckte att du analyserar sönder vad jag sålt. Men det fick jag tåla,  talade hon om för mig.

Men själv tycker jag att det är helt fel sätt att uppmuntra en säljare som lyckats sälja 10 produkter samma dag. Det är ju som att sparka en rätt i magen. Jag håller ju på att lära mig jobbet.  Jag tycker om mitt jobb och får träffa mycket människor och håller på att lära mig jobbet har ju bara jobbat här i 2,5 månader. Sen var det dags att få material för att gå ut och sälja, men jag nonchalerades ganska mycket av Agata  idag. Vilket jag inte gjort mig förtjänt av.

Jag känner mig lite ledsen hur man bara kan lyssna på en enda och sen säga ja har hört men inte nämna namn.  Men jag anklagas och Agata  vill inte säga namnet på den som anklagar mig så det gör jag. Jaha det är Sam, men Agata sa hon pratat med flera, så klart Ivan också.  Men man hade inte pratat med min närmaste kollega som jag jobbar ganska mycket med, han är också invandrare och en trevlig kille att jobba med.

Jag är förundrad och förvånad, jag haft många jobba i mitt liv och aldrig råkat ut för detta tidigare.

JOBBMOBBING? Ja självklart  mest av den som just blivit chef Agata. Som verkligen inte vet hur en chef ska vara och uppföra sig.

När jag anländer till kontoret efter allt ståhej som jag inte anser är en konflikt utan en fjäder som blivit en höna….

Sitter Sam på kontoret jag säger, hej hej, han vänder sig om och säger hej. Jag går till mitt bord och sätter mig.

Sen anländer den andra jobbarkompisen till Sam som jobbade med oss. När jag kommer säger coacherna hej. Men plötsligt börjar man fjäska för Sam och Ivan och skoja och skratta, men mig pratar man inte ens med. Detta är pinsamt. Vilka dåliga coacher.

Känns som ren mobbing från dessa så kallade coacher.   Agata som inte var med och inte visste vad som hände. Som inte frågade hur det gick till, utan bara skällde ut mej och trodde att jag kunde göra saker. Bara för att jag är rak på sak och säger vad ja tycker, gillar ju inte att ljuga. Underligt så behandlar man inte ens barn och ungdomar. Jag frågade sen om var jag skulle jobba och gick tidigare för jag kände mig mobbad för något som mina coacherna haft stort möte om och sen var ja bara provanställd samt fick en  skarp varning, av hon hade tidigare bara haft hand om växeln och fått jobbet som coach, Agata.

Man hade bara lyssnat på Sam, undrar fortfarande,  är det för att han är invandrare eller för att han är en av dom som säljer bäst på kontoret med en fräck stil.

Min närmaste jobbarkompis som också är invandrare talar om för mig att du dom behöver inte oss, och dom andra kan ljuga hur mycket som helst för dom säljer bäst. I mina öron låter det inte riktigt klok. Vi här ju här för att lära oss jobbet.

Snabbt drar jag ut från kontoret och börjar jobba. Men man blir konfunderad!!!!!!

Coachen Agata som skäller ut och tror sig till saker och ting, samt inte tar reda på fakta…….är  hon en bra coach?  Nej,  ja tror hon sitter på fel plats här i livet. För det är ju samtidigt så här, utan vår försäljning skulle detta företag gå under, så dom  behöver oss alla.  Det är ju så här, att vi som är provanställda och lär oss detta jobb kan ju faktiskt bli bättre säljare än dom andra, det är ju sånt man inte vet.

Tillbaka till jobbet igen efter 2 dagars bortavaro

Jag kan spå i kort och jag kan känna av vibrationer och vad som ibland händer innan det hänt.  Tillbaka till jobbet idag, var ju på sjukhuset i går fick ett mycket bra besked. Men beskedet var oxå att man vet inte vad det är för fel på mig. Ska tillbaka för att bli nersövd igen på HS man skall kolla mina lungor och hals, luftstrupe. Skjuter upp besöket för att jobba.

Jag känner mig fortfarande mobbad på jobbet av min coachen Agata.

Hon pratar inte med mig, om jag inte går och frågar saker jag behöver veta.  När jag kommer till mitt jobb idag, har jag min minsta tonårsson med mig, som vill se var jag jobba och hur det är. Började ju jobba här 1 september.  Han säger direkt till mig att kvinnan där är en bi—.  Hon är säkert den som är din chef, hon ser hård och kall ut och har stenansikte,  varför pratar hon inte med dig.  Varför mamma, tycker hon inte om dig.  Detta sa min son utan att veta att det var hon som var coachen.  Känns som hon vill frysa ut mig. Mina närmaste arbetskamrater säger Blondi,  coachen Agata gillar inte dig, hon har konstig stil mot dig. Samt är så konstig när hon pratar med dig.

Sam satt i dag redan på vårt kontor när jag kom, jag sa hejsan, men han svarade inte ens. Men man pratar gärna fortfarande med Sam invandrarmannen som ljugit och inte längre kan säga hej till mig samt kan inte ens se mig i ögonen. Coacherna  skrattar och skojar med Sam som dom inte tidigare gjort, tillgjort. Men med mig pratar man inte alls. JOBBMOBBING kallas detta av cheferna dåligt.

Sam verkar få problem när jag kommer, tror han skäms när han ser mig för han ljugit.  Sam kan inte se mig i ögonen och har sagt till Agata att han känner sig hotad av mig en vanlig svensk blond kvinna.  Det förvånar mig med Sams värderingar på kvinnan från det land han kommer ifrån. Men den biten kan tydligen inte Agata nåt om, men det kan jag för jag har varit gift med en invandrare från arabvärlden. Inget jag berättat om på detta jobb.

Självklart kan Sam  inte se mig i ögonen när han ljugit. Men han är ju en av dom bästa säljarna här. Den manliga coachen hade även frågat den säljare som hade området vi jobbade i, om han sagt  ———–  om denna invandrare för det hade Sam sagt.  Men jag satt ju vid samma bord på matstället, och det enda som denna vänliga säljare frågade var varför Sam ljugit om antalet han sålt. Varför han sagt han sålt 4 istället för 8.  Otroligt flera gånger frågade coachen denna vänliga snälla man som jobbat åt bolaget minst 3 år om han sagt det. Man trodde alltså mera på Sam som inte ens jobbat här ett år än på sin tidigare anställda som jobbat flera år här och man verkligen borde känna vid detta laget. Otroligt, skrämmande. 

Min närmaste jobbarkompis  Alex som började samtidigt med mig och som har lite svårt med svenskan, honom har man inte alls frågat om vad som hände.  Jag undrar varför frågar man inte Alex  om detta, varför frågar man inte alla oss som satt vid samma bord, samtidigt. Varför har man inte ens pratat och frågat Alex vad som hände.  Janne var min mentor när jag började på detta företag, och jag ha lärt mig mycket av honom. Han är lugn, raka motsatsen mot vad jag är……ler.  Därför brusar han inte upp och säger ingen dumma saker han tänker alltid sig för. Jag är mycket tacksam att just han lärde mig en bit av mitt jobb här. En del av mina grannar har sagt att killen som var här och värvade mig, han är en mycket trevlig kille.

Jag är skorpion och det värsta jag vet är när folk hittar på och ljuger…när jag är en person med feeling som känner av det och ibland ser saker och hör saker innan det sker. Jag kan höra min telefon ringa innan det ens ringer, och höra det knacka på min dörr innan någon ens gjort det. Jag är en bit av en liten modern häxa, säger mina väninnor.

Som sagt om man ljuger måste man komma ihåg vad man säger och när man sagt det.  Talar du sanning behöver du inte komma ihåg vad du säger utan man berättar bara vad som hänt. Men att ljuga för att komma till en bättre ställning är nåt jag inte tar. Jag jobbar och sen åker jag hem till mina barn och lagar mat. Kollar tv samt umgås med mina vänner.

Alla mina grannar är invandrare från Syrien och arabvärlden och vi umgås dagligen med varandra. Så jag har inga förutfattade meningar om någon.

Men här kan jag berätta att enligt denna coach fick jag heller inte umgås privat med dom två nya killar som började samtidigt som mej på detta jobb. Vilket ingen så kallat chef kan bestämma vad man gör privat. Vi slutade alla tre efter denna händelse. Jag skrev likaså ett brev låt detta inte hända någon annan anställd till dom som satt i facket och jobbade på denna avdelning. Fick inte ens svar.  Hörde efter att jag slutat på detta jobb att coachen Agata inte fick vara kvar på tjänsten som coach, utan fick gå tillbaka till att ta hand om växeln. 

Men alla jobb är inte som dom verkar vara, man får se upp för konkurrens, samt avundsjuka. 

 Vi hörs vilken soppa på detta jobb, själv gick jag ur som medlem. Nu har även denna organisation blivit av med lokalen dom har haft i huset där jag bor. Så kan det gå när en privatvärd köper upp huset.  

Här kan säjas att jag vet att jag är en duktig rekryterare så jag kunde ha tagit in minst 10 nya kunder flera gånger i veckan eller kanske varje dag/kväll när jag jobbade. På andra jobb har jag blivit bäst i Sverige på att rekrytera vunnit många fina priser och bonusar samt blivit bästa säljare på mina jobb. 

En tankeställare för alla

 

5 comments on “Ett Rekryteringsjobb

  • Hej du,,nog tycker jag det verkar vara mobbing på hög nivå coachen verkar vara värst..
    Ja jag kollade hur det var förra påsken,då var det sondotterns rum som fixades,,i år är det föräldrarnas sovrum som ska bli nytt..Även i år ska sonen bjuda på Lammstek,blir nog lite rött till ocksåå tror jag..Haé Kram.

    Gilla

  • Visst är det kul att kolla bakåt i bloggen,man kommer ju inte ihåg så bra,men återblickar väcker ju minnen till liv..
    Denna Dagens fakta spalt har jag haft sedan 2009 tror jag,,jag tog bort den ett tag,men det blev inte så populärt bland mina läsare,så den fick komma tillbaka..Haé Kram.

    Gilla

  • Easter reminds us that hope must never be lost for as dark as the road may seem, there always lies light at the end of it. May all your prayers be fulfilled. May you have a pleasant Easter!

    Gilla

  • Kommentera

    Karin med K

    Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

    Reslusta - resor och drömmar

    "Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

    Scribere Necesse Est

    Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

    Herbalife

    Your one stop for health, wealth and prosperity

    Ett mirakelfyllt år 💖

    Mitt liv, min tid.

    Du finns - en decembersaga i kalenderform

    En decembersaga i kalenderform

    Glädjekällan! Medium, Tarot, Medial vägledning, Healing. Boka tid för samtal tel. 031-167555 (Öppet kl 10-19)

    Glädjekällan, medium, tarot, borttappade saker, bortsprungna djur, andlig vägledning, tarotlinje, änglar, andliga guider, andekontakt, healing, spådom, änglakort, siare, skyddsänglar, alternativ medicin, synsk, tarotkort, spådam, pendel, tidigare liv, numerologi, spålinje, siare, coach, seans, orakel, andlig utveckling, alternativ medicin, spirituell resa, andlig resa,

    Bokstund

    You can make anything by writing - C.S Lewis

    annaandren.com

    ett arv i form av texter

    Helgas dagbok

    Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

    Från andra sidan Potten

    Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

    bortabrabloggen

    Utlandssvensk i Australien

    Utsikt från Insidan

    Livet ur min synvinkel

    Tid

    Lyssna!

    Savethebaltic.se/Waterforlife.se

    Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

    B*_ live

    ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

    Sjöfartsbloggarna

    Följ med ut till sjöss

