UNDERSKÖTERSKOR

Published 8 mars, 2017 by mellasweden

by mellasweden © 2017

 

TA HAND OM VÅRA UNDERSKÖTERSKOR 

 

GE DOM RÄTT LÖNER     FÖR ALLT JOBB DOM GÖR       DET ÄR INGET LÄTT JOBB DOM HAR                                                               MEN DOM GÖR DET MED VÄRME       OCH OMTANKE                                                                                                                                                UPPSKATTA UNDERSKÖTERSKORNAS JOBB                                                                                                                                                                                     GE DOM RÄTTA LÖNERNA                                                                                                                                                                                                                                   SÅ DOM STANNAR KVAR OCH KAN ÖVERLEVA   

 

När jag vaknade i dag såg jag en artikel på facebook om undersköterskor, att dom har dålig lön och inte kan överleva. En undersköterska som jobbat i elva år  har bara 22.000 i lön detta är skrämmande med tanke på allt dom gör. Dom gör ju det tyngsta jobbet och man kan säja skitjobbet och har mycket ansvar men himla dålig lön.

Blodprover, hälsokontroller, uppdatera kostlistor, städa, duscha patienter, lägga om sår, ta hand om patienterna när dom ringer på klockan. Dom ska även visa omsorg, förståelse empati samt dom har sin ödmjukhet.

Jag kom ju själv hem från sjukhuset i går och har ju själv fått uppleva allt detta, dessa undersköterskor har ett enormt tålamod och är alltid lika vänliga och omtänksamma. Jag visste inte ens vad dom hade i lön, men jag visste det var dåligt betalt. Min svärdotter är ju undersköterska och har dåligt lön även hon.

Här i vårt land finns  ungefär 250.000 undersköterskor, mestadels kvinnor. Den största yrkesgruppen vi har här  i  vårt land och de flesta arbetar inom äldreomsorgen. Där inom äldrevården jobbar även min svärdotter, med dålig lön.  Det har ju även märks att inte lika många söker tjänster inom detta yrka längre. Men vi behöver våra undersköterskor, och politikerna bordet tänka lite längre, en vacker dag hamnar dom själva hos dessa undersköterskor och behöver hjälp. Ge dom en riktig lön så dom stannar i sitt yrke där dom behövs och där vi som blir sjuka och gamla behöver dom.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/halften-inom-aldreomsorgen-vill-sluta

GE DOM BÄTTRE LÖN OCH SE TILL ATT FLER VILL UTBILDA SIG TILL UNDESKÖTERSKOR  ❤

SJUKHUSET   BEHÖVER DESSA DUKTIGA  UNDERSKÖTERSKOR  ❤

HEMTJÄNSTEN   BEHÖVER DESSA DUKTIGA  UNDERSKÖTERSKOR  ❤

ALLA VI SOM BLIR SJUKA OCH GAMLA  BEHÖVER DESSA DUKTIGA  UNDERSKÖTERSKOR  ❤

I dag är jag jätte trött och sliten efter att jag nu varit sjuk och mår så där, men det blir kanske bättre snart ❤  det får vi hoppas.  Hänger i soffan och orkar inte göra så mycket just nu. Tagit min cappuccino som jag får göra själv nu, men orka inte göra nåt att äta till det.  Så tacksam just nu att mina söner är hemma så jag slipper vara ensam nu när jag inte är helt bra.

Nu ska jag vakna till sen tror jag att jag sakta ska gå in till mina grannar en stund tvärs över farstun, har ju inte sett dom på flera dagar nu.  Så det är dags dom har ju varit mina grannar i 11 år snart om nån månad. Så skönt att dom finns här så har vi ju mina grannar på bottenvåningen lika så. Det är dom två familjerna jag har kontakt med här i huset och haft sen jag flyttade in.

 Blommor till dessa undersköterskor

Ha det bäst nu en dag för er alla i snöväder

Mella

 

 

2 comments on “UNDERSKÖTERSKOR

  • Hej Mella..
    Bra skrivet om undersköterskor vi har en i familjen..
    jag tycker hela sjukvården är eftersatt och dålig i dagens läge vilket är märkligt vi är ju trots allt inget u-land.. Hoppas du snart mår bättre ta det lugnt bara allt har sin tid.. massor av kramar Nicki

    Liked by 1 person

  • Kommentera

    Karin med K

    Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

    Reslusta - resor och drömmar

    "Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

    Scribere Necesse Est

    Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

    Herbalife

    Your one stop for health, wealth and prosperity

    Ett mirakelfyllt år 💖

    Mitt liv, min tid.

    Du finns - en decembersaga i kalenderform

    En decembersaga i kalenderform

    Glädjekällan! Medium, Tarot, Medial vägledning, Healing. Boka tid för samtal tel. 031-167555 (Öppet kl 10-19)

    Glädjekällan, medium, tarot, borttappade saker, bortsprungna djur, andlig vägledning, tarotlinje, änglar, andliga guider, andekontakt, healing, spådom, änglakort, siare, skyddsänglar, alternativ medicin, synsk, tarotkort, spådam, pendel, tidigare liv, numerologi, spålinje, siare, coach, seans, orakel, andlig utveckling, alternativ medicin, spirituell resa, andlig resa,

    Bokstund

    You can make anything by writing - C.S Lewis

    annaandren.com

    ett arv i form av texter

    Helgas dagbok

    Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

    Från andra sidan Potten

    Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

    bortabrabloggen

    Utlandssvensk i Australien

    Utsikt från Insidan

    Livet ur min synvinkel

    Tid

    Lyssna!

    Savethebaltic.se/Waterforlife.se

    Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

    B*_ live

    ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

    Sjöfartsbloggarna

    Följ med ut till sjöss

