Min underbara granne/grannar

Published 25 februari, 2017 by mellasweden

by mellasweden © 2017

MIN UNDERBARA GRANNE MED FAMILJ

Blomman är min underbara granne närmaste på samma farstu, dörrarna mitt emot varandra har vi.  Jag har nu bott granne med denna gulliga omtänksamma familj snart elva år.  Här kan man gå in till varandra i morgonrock eller nattlinne/pyamas.  Man kan ringa på dygnet runt eller ringa på luren, när jag var sjuk var dom hjälpsamma och omtänksamma.  Det är så denna familj är speciell till skillnad om jag skulle bo granne med svenskar, inte samma sak. Därför ska men alltid blanda svenskar och invandrarsvenskar,  vi har mycket att lära av varandra. Så glad att denna familj är mina grannar det är pappa och mamma (Blomman) och dottern Madde och sonen Jan som bor hemma.  Så har dom även en stor son som är gift med en gullig fru och har fått en dotter en liten prinsessa för ett tag sedan.  Dom bor norr om stan och sonen har även en gullig dotter som jag lärt känna som redan är i tonåren idag.  Så har vi mellansonen som är gift med en gullig fru samt har en liten son som jag brukar kalla lilla prinsen.

Var inne och drack fika hos Blomma med man, fick ju Blommas goda kakor till fikat så gott.  Jag fick några med mej hem. Hon är duktig på att laga mat, tvätta samt städa, inte min stora grej. Men laga mat gillar jag att göra när jag orkar. För att inte tala om när Blomman bakar köttförspiroger wow dom är underbart goda.                                             I dag hade hon varit och handlar hos våran lilla byaffär, Blomman kallar den Ica.  men jag kallar den arabaffär, dom har alltid billigt och bra grönsaker samt ägg.  Det säljs massor av andra produkter än i våra vanliga svenska affärer så jag gillar att handla där.  Det är nästan så jag är den enda svensken som handlar där,  ok det finns några svenskar till vilket ibland kan vara en upplevelse. Detta beror på att dom som bor här shoppar loss på grönsaker, olja allt som är billigt, och dom kan inte bara köpa lite dom laddar upp ordentligt.

isbergssallad  img_6990-88656201

När jag nån gång köper tomater jag som svenska och pensionär så köper jag kanske fyra eller fem tomater i bland bara tre.  Men Blomma hon shoppar på ordentligt för hos denna familj äter man jätte mycket sallad och det varje dag.  I dag hade hon köpt fem isbergssallader, samt en korg med tomater samt massa citroner och gurkor.

img_6993-88656195                                                                                                                                    Jag som pensionär/svenska skulle aldrig drömma ens att kunna köpa så här mycket grönsaker. Men jag önskar att jag hade råd men som pensionär får man vara glad att överleva i Sverige i dag.

img_6996-88656189  img_6997-88656187

Gurka på burk billigt sa Blomma cirka 40 kronor styck per burk,  jag fattade att det var saltgurka som jag brukar köpa i små burkar skivade. Häftigt man lär sig mycket här av mina grannar som är invandrare och bott långt över 45 år i Sverige.  Olivolja i stora flaskor med ett förråd på balkongen har Blomma likaså massor med produkter.  Själv har jag inget förråd på min balkong, detta borde jag fått lära mig i unga år hade varit smart.

img_6992-88656197 img_6994-88656193

Mitt skafferi är långt ifrån fullt men mina grannars är proppfullt med mat, vilken härlig känsla man får när dörren öppnas till deras skafferi en wow känsla.  Deras kylskåp är lika fullt det med men inte mitt på långa vägar, i går kollade vi  jag och yngsta sonen om vi hade nåt gott att laga som sent kvällsmål men det hade vi inte alls.

img_6998-88713724 img_6999-88713722

Här ser man skillnaden på mitt kylskåp och skafferi mot mina grannars 🙂 Härligt att just denna familj är mina grannar vilken tur jag haft. Tack för att ni är mina grannar.

Ha en fin lördag nu

Kommentera

Karin med K

Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

Reslusta - resor och drömmar

"Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

Scribere Necesse Est

Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

Herbalife

Your one stop for health, wealth and prosperity

Ett mirakelfyllt år 💖

Mitt liv, min tid.

Du finns - en decembersaga i kalenderform

En decembersaga i kalenderform

Glädjekällan! Medium, Tarot, Medial vägledning, Healing. Boka tid för samtal tel. 031-167555 (Öppet kl 10-19)

Glädjekällan, medium, tarot, borttappade saker, bortsprungna djur, andlig vägledning, tarotlinje, änglar, andliga guider, andekontakt, healing, spådom, änglakort, siare, skyddsänglar, alternativ medicin, synsk, tarotkort, spådam, pendel, tidigare liv, numerologi, spålinje, siare, coach, seans, orakel, andlig utveckling, alternativ medicin, spirituell resa, andlig resa,

Bokstund

You can make anything by writing - C.S Lewis

annaandren.com

ett arv i form av texter

Helgas dagbok

Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

Från andra sidan Potten

Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

bortabrabloggen

Utlandssvensk i Australien

Utsikt från Insidan

Livet ur min synvinkel

Tid

Lyssna!

Savethebaltic.se/Waterforlife.se

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

B*_ live

ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

Sjöfartsbloggarna

Följ med ut till sjöss

