DAGS BAKA * EGNA * SEMLOR

Published 10 januari, 2017 by mellasweden

Semor den godaste som finns 

Jag har bestämt mej för att i år baka egna semlor och slippa gå till affären, varför jo för där jag köper mina semlor är dom som jobbar där så otrevliga  i Södertälje Centrum.  Jag har faktiskt ringt ägaren och klagat, jobbar man i affär ska man vara som i alla serviceyrken serviceinriktad och vänlig.

Klassiska Mella semlor 

semlor

10 stycken                                                       250 grader    10 minuter mitt i ugnen 

  • 1/2 paket jäst (à 50 g)
  • 100 g smör eller margarin
  • 2 1/2 dl mjölk
  • 1 ägg
  • 1 dl socker
  • 2 krm salt
  • 2 krm hjorthornssalt
  • ca 8 dl vetemjöl (8 dl motsvarar ca 480 g)

Pensling:

  • ägg

Fyllning:

  • 100 g mandelmassa
  • 2 – 2 1/2 msk mjölk

Garnering:

  • 2 dl vispgrädde
  • florsocker

Så här gör du

Bra att veta när du ändrar antalet portioner

Detta recept är gjort för 10 st portioner. När du ändrar antalet portioner så ändras också mängden i ingredienserna. I vissa fall kan detta resultera i att tillagningstiden behöver justeras.

  1. Smula jästen i bunke. Smält matfettet  i en skål i mikrovågsugnen på full effekt (max 800 W) ca 1 min.  Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37°C.   Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.
  2. Tillsätt resten av degvätskan, ägg, socker, salt, hjorthornssalt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig för hand eller i maskin tills degen släpper bunkens kanter.
  3. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
  4. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda den smidig med resterande mjöl. Dela degen i 10 bitar (för 10 st). Forma varje bit till en slät bulle som läggs på en bakpappersklädd plåt. Låt bullarna jäsa övertäckta ca 20 min.
  5. Pensling: Pensla bullarna med uppvispat ägg.
  6. Grädda mitt i ugnen i ca 10 min. Låt bullarna kallna på galler.
  7. Fyllning:Skär av ett lock på varje bulle. Gröp ur lite av inkråmet. Riv mandelmassan på rivjärn och blanda med inkråm och mjölk. Fyll tillbaka i bullarna.
  8. Garnering:Vispa grädden till fast skum, gärna med elvisp. Klicka eller spritsa grädden på bullarna och lägg på locken. Pudra över florsocker och servera semlorna.

Ska försöka göra detta så jag kan äta semlor när jag vill  ❤

3 comments on “DAGS BAKA * EGNA * SEMLOR

  • Jag älskar semlor Mella.. Det är så himmeskt gott 🙂
    Jag ser nu att jag har massor att läsa in här hos dig.. jag har haft ett litet helvete med den gamla datmorn sen mitten eller slutet på November..
    Jag har inte varit inne på fb en enda gång sen dess.. men nu hoppas jag på normala gängor igen ska bli skönt.. krya på dig nu så hörs vi snart igen kram Nicki

    Liked by 1 person

  • Bonjour ou Bonsoir ★* *★

    Ce jour
    J’écoute Le Vent

    Me souffler des mots puissants et attachants
    A mon oreille il est venu me murmurer

    Des élans d’amitié avec des envies de liberté

    Me dire combien notre amitié compte entre toi et moi
    Une Amitié avec un grand A
    je te souhaite une excellente journée ou soirée’
    Une douce belle journée si je suis de journée

    Ou une tendre nuit si mon passage est du soir

    Gros bisous

    Bernard

    Gilla

  • Kommentera

    Karin med K

    Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

    Reslusta - resor och drömmar

    "Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

    Scribere Necesse Est

    Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

    Herbalife

    Your one stop for health, wealth and prosperity

    Ett mirakelfyllt år 💖

    Mitt liv, min tid.

    Du finns - en decembersaga i kalenderform

    En decembersaga i kalenderform

    Glädjekällan! Medium Lotta Axelsson ger råd och vägledning!

    Medial vägledning, borttappade saker, bortsprungna djur, tarot, livscoach, alternativ medicin, spirituell rådgivning, gratis distans healing. Workshops och "Spirituellaresor"

    Bokstund

    En litterär livstilssblogg

    annaandren.com

    ett arv i form av texter

    Helgas dagbok

    Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

    Från andra sidan Potten

    Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

    bortabrabloggen

    Utlandssvensk i Australien

    Utsikt från Insidan

    Livet ur min synvinkel

    Tid

    Lyssna!

    Savethebaltic.se/Waterforlife.se

    Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

    B*_ live

    ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

    Sjöfartsbloggarna

    Följ med ut till sjöss

    Slagkraftigt Glen Snoddas!

    Lifestyle of one Glen Snoddas.

