För hög elräkning

Published 17 november, 2016 by mellasweden
by mellasweden © 2016

 

För hög elräkning

I dag när jag kom hem från tandläkaren sa min son att din elräkning ligger i badrummet, din katt har pinkat på den. Ja nog var den lite hög över 500 kronor klart han pinka på den det borde jag gjort 🙂 Men det fixade sig ändå bara foto och slänga iväg den och göra rent. Första gången någonsin som en av mina kissekatter pinkar på min post. Men dom saknade väl mej när jag inte var hemma.

ICA MAXI GENETA 

unnamedoooooommmm

Jag har varit bort några timmar och sen åkte jag till ICA Maxi Geneta Södertälje älskar handla på Maxi när jag har pengar för det. Men nu vet jag inte hur dom har tänkt dom har byggt om och gjort nya diskar och man fan hittar ingenting längre jag kunde alla varor och diskar utantill tidigare efter 10 år som kund i affären. Nu är jag inte glad alls att man delat på vissa grejer som man flyttat längst bort i affären och jag får gå långt jobbigt då jag blir så anfådd. I dag investerade jag i MAXIS RÖDA SHOPPARKASSAR köpte tre stycken trodde de skulle räcka men icke så var inte fallet. Det var väldigt skönt att gå ensam och handla ingen som stressade mig att jag skulle skynda mej eller vill ja ska köpa det och det, eller att jag ska låta bli att köpa vissa varor.

unnamed-1  unnamed-2

Här kommer man först till Bageriprodukter bröd, bullar bakelser och goda tårtor. I dag blev det ju skogaholms limpan som jag köpt i alla år så god numera är den ju i skivor bra och praktiskt.  Sen blev det några Skogaholms kaka som ligger 3 och tre kanske är det 12 i en förpackning lär mig aldrig med jätte goda.

unnamed-3

Där efter tog jag givetvis saffrans bullar till kaffet i morgonbitti så gott, men det fanns inte pepparkakshjärtan med glasyr synd dom är ju så goda. Lussebullarna kostar 9.95 kronor styck men det tycker jag är dyrt.

Så vidare till den nya disken med kött och skinka och pålägg manuelt, där köper jag när jag har råd gästabudsskinka kokt så gott på smörgås kostar 16.90 hg.

Efter det kommer köttfärs och köttdisken, det skulle finnas någon oxstek för 89 kr kilot men inte hittade jag den inte. Jag köpte färska kycklingar 29.90 kg då fick man köpa två, sen köpte jag tre till för vanligt pris gott att frysa in och ha hemma. Äntligen har jag lite pengar att köpa lite mat och lägga i frysen. Jag köpte även fem burkar pastasås ICAs så jag kan göra lazang och köttfärssås. Dom kostar bara 12 kronor stycke stora burkar är det ju även. En Dolmio men den är dyrare kostar 20 kronor så det blev bara en ifall mina barn bara ska göra någon köttfärssås till sig själva. Sadiner för att senare ha på smörgås och tre små anjovisburkar som jag brukar ha när jag lagar fisk i folio med anjovis och pressad potatis så gott.

Jag köper alltid varje månad pasta i olika slag för 100 kronor då får man mycket pasta och har grund hemma. Jag köper och älskar potatis, Christopher har lärt mig att köpa ICAs glasburk med färdigskalad potatis för bara 9.90 jag köpte 6 burkar det räcker minst tolv gånger till mej och jag behöver bara steka dom.  Ris har jag alltid likaså hemma 2 kg räcker en månad för mej. ICAs stora smörgåsgurka samt stora rödbetsburk båda kostar bara 16.95 styck.

Jag köpte sex stycken purjolökar det var två för 10 kronor och jag har redan fryst in dom i bitar, fick lära mig det av Ebon. Samt köpte jag två stora påsar med morötter som jag skalat och skurit samt kokat i salt och fryst in dom så jag har Ebons ide´igen.

Jag köpte tre fläskfile dom kostade bara 49 kr kilot, och sen en stek fläskkarre 49 kronor kilot. Om jag delar den i tbå eller tre bitar så räcker den ännu längre när jag är ensam, brukar göra den i ugn plommonspäckad. Jag köpte Ajvar och grekisk yougert, samt margarin fyra stycken så jag har när och om jag orkar baka. Flyttande margarin två flaskor bra vid matlagning samt två liter filmjölk orginal så gott.

Jag köpte ICAs cappuccinopåsar dom räcker en vecka, så jag köpte fem stycken för när mina pengar tar slut har jag aldrig cappuccino kvar. Jag ville köpa till min kaffemaskin men jag hade inte råd med det då kostar 16 koppar cappuccino 55 kronor. Lite skillnad i pris från min ICA cappuccino påse som kostar 25 kronor och räcker hela veckan. Jag köpte även pommesfrites stora ICAs påsar dom kostar 2o kronor styck och jag köpte två smal pommes frietspåsar samt två lite tjockar räfflade pommes friets som jag har lätte att tugga nu.

Jag år ju hos tandläkaren och har fortfarande två tandinplantageskruvar och ett inopererat ben i överkäken. Så än kan ja inte tugga alls och sätter ofta i halsen.

namnlosmmmmmmmmmmmmmmmmm  img_5734

Härom dagen slog jag till i våran arbabaffär här i byn jag köper alltid mina ägg där dom är stora och nu kostade dom 45 kronor för en kartong med 30 ägg. Jag köpte mej ett helt färskt lamm som ger fyra stekar och åtta påsar med kotletter och lammbitar. Samt att dom hade nymalen finskuren nötfärs för bara 29.90 kg så jag slog till på 13 kg så nu har jag köttfärs hemma det går åt i min familj. Har fryst in och fixat allt äntligen är min frysbox full med mat igen. Det var ju ett tag sedan som det var så full.

Jag köpte lika så YES största flaskan som räcker länge 36 kronor, samt ICAs städservetter som doftar äpple dom är otroligt bra och effektiva.

unnamed-5

När jag kom till kassa och skulle betala säger den unga kassörskan, oj hoppas verkligen inte det blir en avstämning på det här då vill jag inte vara med. Vilken jävla dum kommentar jag handlar är kund och jobbar där så det är ju inte mitt problem om det blir avstämmning det är hennes jobb.

Men det blev det inte sen ringde jag taxi för att åka hem och då fanns det inga bilar i hela Södertälje otroligt en eftermiddag vid tre tiden. Till slut så fick jag en taxi och killen skulle hjälpa mej lägga in i bilen men han var så kort att jag fick hjälpa han för han orkade inte och kund inte 🙂

Hemma var ju Stoffe som var snäll och bar upp allt jag köpt helt underbart man får passa på när man ser barnen är här. Men det är ingen fara jag har dom bästa finaste grannar om jag behöver hjälp. Två familjer i huset som är helt underbara som jag känt nu i över 10 år.

Ja nu ska jag nog sova ta hand om er och vi hörs igen i morgon.

Kommentera

Karin med K

Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

Reslusta - resor och drömmar

"Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

Scribere Necesse Est

Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

Herbalife

Your one stop for health, wealth and prosperity

Ett mirakelfyllt år 💖

Mitt liv, min tid.

Du finns - en decembersaga i kalenderform

En decembersaga i kalenderform

Glädjekällan! Medium Lotta Axelsson ger råd och vägledning!

Medial vägledning, borttappade saker, bortsprungna djur, tarot, livscoach, alternativ medicin, spirituell rådgivning, gratis distans healing. Workshops och "Spirituellaresor"

Bokstund

You can make anything by writing - C.S Lewis

annaandren.com

ett arv i form av texter

Helgas dagbok

Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

Från andra sidan Potten

Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

bortabrabloggen

Utlandssvensk i Australien

Utsikt från Insidan

Livet ur min synvinkel

Tid

Lyssna!

Savethebaltic.se/Waterforlife.se

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

B*_ live

ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

Sjöfartsbloggarna

Följ med ut till sjöss

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

