Tänkvärt om Sälj/Bokingsjobb

Published 28 oktober, 2016 by mellasweden
by mellasweden © 2016

 

Sälj och bokningsjobb

rosa telefon kopiera

Att jobba med sälj och bokningsjobb innebär att du bland annat är en bokare men i grunden för det måste du vara en duktig säljare.  Att sitta på kontoret och sälja/boka innebär att du har ett stort ansvar, men när du går hem så är du ledig. Då har du tid med familj och vänner samt kan varva ner, jag vet jag har varit bokiningschef samt säljchef för många anställda så jag talar av erfarenhet.  Men om du jobbar som bokare/säljare hemifrån blir jobbet aldrig mellan 9-17.00 utan kunderna ringer när det passar dom.  Dom kan ringa sena kvällar och dom ringer tidiga mornar samt även helger lördag söndag spelar ingen roll.  Är du då den snälla säljaren så svarar du och gör ditt jobb. Du blir alltså inte ledig fast du slutat din arbetstid.

pink-phone

Jag arbetade med en förtagare som jag bokade in för säljmöten, till otroligt bra samt svårbokade kunder.  Men vad hjälpte det med min bonus jag skulle tjänat, när ingen jag säger ingen kunde slutföra affärena.  När jag slutade på företaget så gick det givetvis utför, och gick ännu sämre.  Jag blev erbjuden att bli båda bokare säljare samt utesäljare där men jag tyckte jag var för gammal för det.  Tackade nej till det.   I dag går det företaget inget bra alls vilket gör mig ledsen så klart.  Jag föreslog att ägaren skulle byta till ett annat projekt att sälja in som nästan kunde sköta sig själv, men det vågade man inte.  Då hade jag kunnat vara stödet för det hemifrån.

Oversikt_Nokia_7230_Rosa

Men att jobba hemifrån har sina förmåner samt problem.  Jag jobbade ett tag hemifrån och sköte mig själv och resultatet var himla bra, men man får inte samma beröm.  För ägaren till företaget tycker sig inte ha nån koll.        Men ägaren borde märka det att man är duktig och aktiv om man jobbat länge på företaget.  Ett tag tog dom in en kille via arbetsförmedlingen som skulle göra allt arbete effektivare men det sket sig. Han tycket att vi alla skulle ha samma mailadress, varför var det för att han skulle läsa alla våra mail. Eller att alla skulle kunna läsa allas mail, det var så jävla dumt att jag sa ifrån, så det blev inte så.  Till slut fick denna effetiva kille sluta ha gjorde ingen nytta men vi fick pengar från arbetsförmedlingen.   Vi hade en säljare som kom in och ägaren tyckte att denna kille var så duktig som säljare beröm beröm beröm, utan att se vad hon borde sett.  Han kom sent varje morgon bad sin bön till gud och sen var det kaffe och macka och bön igen.  Han sa han ringde kunder men jag satt i rummet bredvid, och han snackade skit och sökte jobb. Han åkte ut till kunder jag bokat bra kunder som kunde blivit stora pengar, men han hade 100 förklarning varför dom inte ville köpa våran produkt, då hade jag ändå gjort klart för köpet per telefon. Så det hade bara varit för honom att slutföra affären enkelt, affären var redan klar.  Men det tog lång tid innan ägaren fattade att det var fel och att han inte var någon säljare utan bara förstörde alla våra försök till att sälja in vår produkt. Men sen såg ägaren att denna så kallade duktiga säljare var ingen säljare utan en kille som kostade vårt företag massa pengar. Otroligt jag såg att killen inte var någon säljare första dagen. Men det var ju inte mitt företag.

Namnlöslur2

Jag har varit den bästa i Sverige att rekrytera återförsäljare fått massor av beröm och priser samt bra betalt. Jag jobbade dygnet runt var aldrig nästan ledig fast jag var mamma med familj och barn. Men beröm får man inte om man jobbar hemifrån. Senare så blev jag distriktchef för 450 återförsäljare som ständigt inte fick gå under det antalet utan hela tiden rekryterarde jag nya återförsäljare. Jag hade säljmöten hotellet vid Älvsjömässan där jag bjöd in säljarena för att dom skulle lära sig att sälja bättre och bli mera aktiva samt ge dom priser och beröm.

Emellan här sålde jag presentreklam det var verkligen nåt jag fick lära mig att klara mig själv som säljare. Jag kunde ingenting om detta, men på anställningsinterjuvn sa jag att jag kunde detta. Min tanke var att kan dom där två sälja detta kan jag det med.  Det var ett hårt arbete bakom att ringa boka in kunden som jag aldrig pratat med tidigare. Senare vid besöket som jag bokat in förklara vad kunden behövde som reklamartiklar samt att leta bra priser på produkterna jag skulle sälja in. Lära mig leverantörerna och deras priser samt leveranstider intressant samt lärorikt.  Samt när jag visade produkterna självklart komma ut med en fin duktig order. Vilket jag gjorde så klart.

images

 

Senare blev jag säljbokare på investmentföretag en duktig sådan som bokade mest av alla som jobbade där. Jag vann alltid sommar och vinterpriset som var 15.000 kronor varje halvår. Detta slutade med att dom drog bort priset just för att bara jag vann det och ingen annan. Men jag var ju den mest aktiva i telefonen inte konstigt att jag var den som vann och bokade mest kunder per dag.  Men drar man in min bonus som står i anställningskontraktet så slutar jag direkt så klart.

Ett investmentbolag ringde mej efter flera år nu och ville ha mej tillbaka, men jag går aldrig tillbaka. Ta hand om säljaren/bokaren när man jobbar där inte ringa upp och vilja ha tillbaka mej när det går dåligt för dom. Jag fick gärna jobba hemifrån, men nej. Bara jag började hos dom igen så skulle vi komma överens, kontoret var på Östermalm.

rosa telefon kopiera

Jag jobbade lika så på ett företag norr om stan ett år där jag var lovad guld och gröna skogar, men inget stämde av det. Jag gjorde ett bra jobb men om du är lovad bonus med mera och sen visar det sig att allt är ljug.  När man sen frågar efter det så slingar sig ägaren och vill inte prata om det nu utan senare.  Dags att sluta på företaget där jag även hjälpte säljare till avslut på sina sälj per telefon så dom fick igenom köpet.  Det var klart att skriva kontrakt redan när säljaren träffade kunden.  Så jag fick ett erbjudande av en kund om nytt jobb,  vilket jag tog direkt.

Mina barn har lätt att prata i telefonen och lätt för att sälja in, viktigaste är att lyssna på kunden. Samt att vara anpassningsbara i alla situationer vilket är viktigt när man säljer/bokar.

I dagen läge har inte telefonsäljarna folkvett dom ska inte säja tjena eller hej  när dom ringer. Då blir jag heligt förbannad när dom inte ens har telefonvett. Om du inte har telefonvett så kan du inte sälja, man kan inte lära sig att bli en säljare man har det i blodet.  Att läsa manus för att lära sig sälja skiter sig så småning om. Dom säljare som tydligen är nya dom låter mig svara i luren och när jag svarar så lägger dom på. Det betyder att dom inte är säljare och rädda för sin lur och samtalet. Jag vet det för jag svarar inte på okända nummer och kollar sen upp numret på internet så klart, för att sen blocka numret. Har du inget telefovett sök annat jobb då, blir så arg på dom som ringer och inte har det.

I dagens läge är det svårt att få tag på riktigt bra säljare/bokare dom växer inte på trän. Har lärt mig lika så att när man lämnat bort bokningar till bokningsbolag så har det verkligen inte fungerar alls.  Dom har inte samma känsla för att sälja/boka som om du jobbar direkt på företaget du bokar/säljer för.

Lite om att vara säljare som jag varit

vi hörs

Kommentera

Karin med K

Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

Reslusta - resor och drömmar

"Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

Scribere Necesse Est

Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

Herbalife

Your one stop for health, wealth and prosperity

Ett mirakelfyllt år 💖

Mitt liv, min tid.

Du finns - en decembersaga i kalenderform

En decembersaga i kalenderform

Glädjekällan! Medium, Tarot, Medial vägledning, Healing. Boka tid för samtal tel. 031-167555 (Öppet kl 10-19)

Glädjekällan, medium, tarot, borttappade saker, bortsprungna djur, andlig vägledning, tarotlinje, änglar, andliga guider, andekontakt, healing, spådom, änglakort, siare, skyddsänglar, alternativ medicin, synsk, tarotkort, spådam, pendel, tidigare liv, numerologi, spålinje, siare, coach, seans, orakel, andlig utveckling, alternativ medicin, spirituell resa, andlig resa,

Bokstund

You can make anything by writing - C.S Lewis

annaandren.com

ett arv i form av texter

Helgas dagbok

Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

Från andra sidan Potten

Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

bortabrabloggen

Utlandssvensk i Australien

Utsikt från Insidan

Livet ur min synvinkel

Tid

Lyssna!

Savethebaltic.se/Waterforlife.se

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

B*_ live

ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

Sjöfartsbloggarna

Följ med ut till sjöss

