Lögner

Published 28 oktober, 2016 by mellasweden
by mellasweden © 2016

 

Lögner föder nya lögner

Om du ljuger måste du alltid komma ihåg vad du säger!  Gör du inte det  blir det problem efter problem.  För vad händer jo den som ljuger kommer inte ihåg vad han ljuger om.  Sen återkommer man till samma sak och då kommer nästa lögn för man inte kommer ihåg vad man sagt tidigare.   Men det gör  jag,  som noterar dessa lögner redan från börjat vet jag när man ljuger.  Träffade en gammal vän *Tom* i dag som inte har samma värderingar som jag på vårt samhälle.  Det är lätt att leva efter sitt hemlands regler även i vårt land, man tycker det är rätt.  Men i vårt land har vi andra regler att följa vad gäller vissa saker.  Blir så himla trött på detta fattar inte varför man inte lever efter våra reglar när man flyttat hit, fått uppehållstillstånd med allt det innebär.

mina-tarar

Kvinnosynen ska vi inte ens prata om, jag blir så arg när jag hör hur man ser ner på kvinnan/mamman till sitt barn.  Skrämmande tycker jag sen när man lär känna denna person som gärna vill veta hur man levt före hans tid, då ska man lära sig att hålla käften.  Detta som man berättar kommer senare kastas i ditt ansikte vid nåt tillfälle när man är förbannad på landet man flyttat till. Men man lyssnar gärna på sina landsmän som gärna berättar och säger saker ibland som inte ens stämmer.  Jag har bett denna man att vara snäll mot sin fru när hon anländer till vårt samhälle för att bo här med Tom som är far till hennes barn. Samt att där bor även Toms mamma och pappa och alla är släkt med varandra.  Toms pappas syster är mamma till *Toms* fru så dom är kusiner som gift sig och fått barn. För man litar mera på släkten än på utomstående när det gäller familj och giftemål. Undrar om hon hustrun får lära sig svenska när hon kommer så hon kan förstå alla regler som vi har i vårt land. Tom vill oxå knyta upp henne så hon inte kan lämna honom, för vi svenskar skiljer ju oss. Men det kan ju ha sina orsaker att man inte tar vad som helst utan det är flertal saker som gör att man skiljer sig. Jag kan se genom mönstret här att Tom är rädd att hon ska lämna honom.

Men vem upplyser dessa kvinnor som kommer hit om deras svenska rättigheter. Att här slår man inte sin fru man spottar inte på henne.  Men Tom sa att hon accepterar detta.  Självklart stackars kvinna hon vet ju inget annat, hon får heller inte ha ett eget bankkonto utan allt går in på mannens konto, mannen bestämmer allt.

Stackars kvinnor allt jag kan säja ❤

En tänkvärd kväll

 

 

 

One comment on “Lögner

  • Så bra skrivet Mella för alltihop stämmer till 100 % Jag känner igen alltihop..
    Mina grannar som inte är grannar längre dom var från Irak och kusiner och exakt allt det du skriver stämmer helt och hållet..
    Jag blir bara mer och mer förbannad ju mer jag tänker på mina före detta grannar hon fick dessutom stryk ofta..
    Men som sagt flyttar man hit så gäller våra lagar och reglar men det fattar dom tydligen inte..
    Men bortsett från allt detta så önskar jag dig en fin helg nu.. Kram Nicki
    (Hoppas du mår bra)

    Gilla

  • Kommentera

    Karin med K

    Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

    Reslusta - resor och drömmar

    "Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

    Scribere Necesse Est

    Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

    Herbalife

    Your one stop for health, wealth and prosperity

    Ett mirakelfyllt år 💖

    Mitt liv, min tid.

    Du finns - en decembersaga i kalenderform

    En decembersaga i kalenderform

    Glädjekällan! Medium, Tarot, Medial vägledning, Healing. Boka tid för samtal tel. 031-167555 (Öppet kl 10-19)

    Glädjekällan, medium, tarot, borttappade saker, bortsprungna djur, andlig vägledning, tarotlinje, änglar, andliga guider, andekontakt, healing, spådom, änglakort, siare, skyddsänglar, alternativ medicin, synsk, tarotkort, spådam, pendel, tidigare liv, numerologi, spålinje, siare, coach, seans, orakel, andlig utveckling, alternativ medicin, spirituell resa, andlig resa,

    Bokstund

    You can make anything by writing - C.S Lewis

    annaandren.com

    ett arv i form av texter

    Helgas dagbok

    Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

    Från andra sidan Potten

    Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

    bortabrabloggen

    Utlandssvensk i Australien

    Utsikt från Insidan

    Livet ur min synvinkel

    Tid

    Lyssna!

    Savethebaltic.se/Waterforlife.se

    Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

    B*_ live

    ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

    Sjöfartsbloggarna

    Följ med ut till sjöss

