Huddinge sjukhus

Published 23 september, 2016 by mellasweden

by mellasweden © 2016

 

Nytt besök på sjukhuset jobbigt varje gång för mej.

 

Så var det nytt besök för mej igen på HS, jag har väntat sen i juni för det har varit semester, och dom hade ingen inboknings kalender.  Låter för mej ganska otroligt faktiskt att inte ha kalender när man vet man måste boka in patienter.   När jag äntligen hittade till röntgen var det folktomt bara jag var där.  Så jag går fram till receptionen där sitter en tjej som pratar och pratar i luren.  Hon säger till mej att sätta mej ner, stänger sin glaslucka och fortsätter snacka.  Så kommer det en syrra i sjukhuskläder som går fram till luckan men då går jag fram igen det var min tur.  Då lämnar jag fram mitt frikort samt legitimation, då frågar hon vill du boka tid nu eller senare i dag, herre gud säger jag nu så klart.  Svaret ska ju hinna till läkaren innan jag kommer till honom.  Jag men säger tjejen i receptionen vill du boka tid nu eller senare, du det är dropp in här och jag vill komma in nu.  Ja men det finns dom som har bokade tider, sätt upp mej nu och jag ska in snarast möjligt. Hon la in mej på listen, det var inget folk där.  Jag hinner sitta kanske i fem minuter bara så kommer en sköterska och ropar in mej till röntgensalen. Jag sa ju att det var inget folk där mer än lilla jag.

14449748_10154438578213548_4651998468562846984_n

Så var det att därifrån hitta upp till Thoraxkliniken, för att träffa läkaren och få veta mera.  Jag har ju jätte dåligt lokalsinne 🙂 . Under tiden gick jag långa vägar på sjukhuset med sittpaus här och där hela tiden blir ju så anfådd när jag anstränger mej och går.

img_5849   img_5852  img_5851   img_5850

Det är tur det finns vackra bilder att titta på när man går från stol till stol.  Runt mej var ju ganska mycket folk dom hade ju skrivit i min kallelse att jag måste vara där en och en halv timma före läkarebesöket för att hinna röntga mej.

Trots mitt dåliga lokalsinne så hittade jag till hissen dit jag skulle, när jag trycker på hissen är jag ensam där.  Just när jag ska gå in kommer en kvinna svepandes knuffandes förbi mej för att hinna in i hissen först.  Tror folk är knäppa hissen hade ju just öppnas och hon hade hunnit in utan att knuffa och svepa förbi mej.  Människor är otroliga i olika situationer, men man förväntar sig lite av dom när man är på ett sjukhus du vet ju aldrig var personen framför dej har för åkommor.  Det första kvinnan i fyrtiofemårsåldern gjorde i hissen var att ta sig fram till spegeln och spegla sig, undrar vad hon såg.  Kan det vara att hon älskade sig själv eller såg hon samma som jag såg henne,  en skräcködla.  Elakt av mej men kunde inte låta bli att tänka så när hon svepte in i hissen och knuffade mej för att komma in först.

Inte bara det hon kastade sig på knapparna i hissen och tryckte på åttan, medans jag tog ju hissen som skulle ner och fick åka med ödlan hela åtta trappor upp och sen ner dit jag skulle.  En hissfärd med en kvinna som inte fick nog av att titta sig i speglen hela tiden. Så äntligen kom jag till Thoraxkliniken och väntrummet där jag slog mej ner.  En jobbig promenad för mej men när jag sitter lugnar sig min anfåddhet och man blir ganska normal till andningen till man ska resa sig och gå.  Men det var inge folk där i väntrummet när jag kom. Skönt.

img_5853

Här sitter jag och jag kollar min lur och meddelanden och sms. Försöker trycka i mej en banan för hungrig blir man ju när man är länge på sjukhus. Läser alla dyra tidningar som är där, mode, biltidningar, tekniktidningar och mycket annat. Sen börjar det komma mera folk, här är vi alla olika som kommer och man får ju ont i huvudet att bara vänta. När min bokade tid kommer så klart att läkaren är försenad. Men till slut är det min tur. Läkaren hämtar mej och går i förväg vid dörren vänder han sig om, – ja kommer säger jag, –  ja vet det säger läkaren. Så nu är det min tur hos läkaren han säger  – sist vi pratade så kunde du inte sova på höger sida.  – Nä säger jag det kan jag knappt nu heller och jobbigt på vänster sida där min kollapsade lunga är.  – Ja…. säger han det är väl din lunga.   – Ja ja säger jag , det ska väl vara så. Så frågar jag hur min lunga såg ut nu,  – han säger att röntgenläkaren och jag säger samma sak ser likadant ut som tidigare ingen ändring.

Jag frågar,  –  ska man göra nåt åt det eller ska jag ha det så här resten av livet. Han har tidigare sagt till mej att jag inte klarar en operation. Så fortsätter jag när jag inte fick tag i dej i somras när jag ville komma hit så bad jag min läkare på vårdcentralen om en remiss till Sopiahemmet, där man direkt konstaterade att jag hade KOL. Då säger läkaren – det har jag vetat länge att du har KOL, (det är inget som han sagt tidigare och jag har heller inte fått medicin för det, jag berättade det när jag ringt och för syster där ute som bad mig blåsa). Jag säger       – jag har ju hostat över tio år och stackars mina grannar som hört mej, men när jag fick KOL medicin av Sofiahemmet gick min hosta bort.

Jag frågar  – hur farligt min KOL var om jag kan dö av den? Han säger  – att du inte har lite KOL och du har inte riktigt den värsta men du ligger över mitten på skalan. Så du ska inte bli sjuk i lunginflammation eller infektioner eller inflensan då ligger du inte bra till.   -Ska jag ha en lunginflammtionsspruta säger jag?   – Ja säger läkaren,  det ska du ha den nya sprutan som kommit.                                                                               ( Här kan tillläggas att när jag förra gången berättade för läkaren att jag själv hittat på internet om lunginflammation att det fanns en spruta man kunde få, så skrattade han och sa att det hjälper bara  mot lite, detta var innan han visste att jag hade KOL)

Läkaren är lite distre skulle jag säga, det är jag som är sjuk, och han ska skriva recept och skriver ut ett recept även på lunginflammations sprutan som jag ska få på sjukhuset här. Sen skriver han även recept på KOL medicienen och det jag behöver. Jag går ut till syster med lappen att jag ska ha en spruta mot lunginflammation, jag får först fylla i en jätte lång fråge lapp så får jag sprutan i armen.

Med mig skickar hon information där det bland annat står :                                                                                                                                             Det vanligaste sättet att få lunginflammation är  bakterien pneumokocker, som är vanlig i vårt klimat. Samt förskylda barn och vuxna som hostar och nyser är viktiga smittkällor. Pneumokocker  tillhör streptokockfamiljen och bakterien kan även sprida sig till blodet och ge blodförgiftning och hjärnhinneinflammation som har hög dödlighet. 

Vilken jädra tur jag haft som under två år haft så många lunginflammationer, och varit så sjuk vilken tur jag överlevt.

Så går man ner och ringde efter färdtjänsten, när man vänter kommer en färdtjänstkille in och skriker mitt namn i väntsalen på HS.       Han säger jag ringde in till dej hörde inte sa jag, han ringde för att slippa gå in och hämta mej.  Men när man är hos läkaren stänger man av ljudet på sin lur så klart och jag glömde sätta på den igen.

Väl hemma kom en massa tankar, om döden och att kolla mina försäkringar och sen slocknade jag efter att ha ätit lite i soffan med kissekatterna direkt. Vaknade gjorde jag i morse klockan nio, men med samma tankar.

Ha det bra, vi hörs

 

 

 

 

Kommentera

Karin med K

Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

Reslusta - resor och drömmar

"Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

Scribere Necesse Est

Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

Herbalife

Your one stop for health, wealth and prosperity

Ett mirakelfyllt år 💖

Mitt liv, min tid.

Du finns - en decembersaga i kalenderform

En decembersaga i kalenderform

Glädjekällan! Medium, Tarot, Medial vägledning, Healing. Boka tid för samtal tel. 031-167555 (Öppet kl 10-19)

Glädjekällan, medium, tarot, borttappade saker, bortsprungna djur, andlig vägledning, tarotlinje, änglar, andliga guider, andekontakt, healing, spådom, änglakort, siare, skyddsänglar, alternativ medicin, synsk, tarotkort, spådam, pendel, tidigare liv, numerologi, spålinje, siare, coach, seans, orakel, andlig utveckling, alternativ medicin, spirituell resa, andlig resa,

Bokstund

You can make anything by writing - C.S Lewis

annaandren.com

ett arv i form av texter

Helgas dagbok

Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

Från andra sidan Potten

Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

bortabrabloggen

Utlandssvensk i Australien

Utsikt från Insidan

Livet ur min synvinkel

Tid

Lyssna!

Savethebaltic.se/Waterforlife.se

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

B*_ live

ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

Sjöfartsbloggarna

Följ med ut till sjöss

