Piratkopior

Published 26 augusti, 2016 by mellasweden

by mellasweden © 2016

 

Piratkopior nåt att tänka på när vi är på semster.

Läste en artikel här på sjukhuset om att inte köpa piratkopior som vi ibland kan hitta när vi är på semester. Tidningen var flera år gammal men det finns inte så mycket att läsa här.  Det fick mej att tänka till och vilja skriva några ord om det.  Dom är ju billigare och dom ser likdana ut på långt håll. Det är ju inte samma kvalitet som dom äkta som finns till mycket dyrare priser. Piratkopiorna brukar säljas på torg, marknader och olika ställen på semesterorter.  

Det kan vara svårt att stå emot frestelsen att köpa den snygga väskan som dom erbjuder på torget, som inte är äkta. Man funderar ju att kanske köpa den när säljare bara försöker tjäna pengar och försöker köpslå ett bättre pris.  Även om du prutar så kommer han att tjäna på affären för han har höjt priset från början.  Hans önskekund är en turist som inte fattar att man kan pruta på priset. Alla förstår inte att när man är på semster ska man alltid pruta, det är ju brukligt i turistländer. 

På en annan hylla står den andra väskan som du bara drömt om den där fina Chanelväskan som är just till mej.  Bredvid den dessa parfymer som även dom  är kopior och inte äkta.  Du räknar snabbt i ditt huvud hur mycket pengar du kan tjäna på att investera i dessa väskor och parfymer.  Du kanske gärna vill ha väskan dom du drömt om och inte har råd med den äkta som kostar betydligt mycket mera.   Det finns Chanelväskor, Gucciväskor och Gucci solglasögon.  Men man ska även tänka på dessa som gör dessa produkter i fabriker som ägare har och som ibland ägs av kriminella som tvättar pengar. Även en del barnarbetare brukar finnas i dessa fabriker säjs det. Det som talar om att det är en kopia är det billiga priset samt felstavningar bland annat.  Men nånga som åker på semester är inte rika så dom kan köpa äkta varor. Så tankarna går nog runt i huvudet på turisterna som tittar på marknaden och turistshoperna vad dom kan köpa och priset. Och säljarna vill säja och hänger på med att föreslå priser som låter bra men som kan prutas ner massor då det inte är äkta varor.

Att köpa fuskparafym låter billigt men kan om du är ömtålig ge svår allergi. Även om det känns för stunden det billiga priset, så kan det ge efterslängar när du kommer hem. Men jag har faktiskt fått sådan parfym i present och den var helt ok, inte riktigt samma doft men doftade gott. Jag personligen tycker ju att det är upp till var och en att köpa fritt vad man vill på sin semster.

Personligen är jag verkligen ingen märkesbög det har jag aldrig varit.  För jag har shoppat det jag tyckt om och efter priserna. Och är glad och tacksam för att få presenter då blir man så glad. 

 IMG_20141115_192234     IMG_3218      Namnlösxmxmxm

Som säljare tänker man på annat sätt

Stackars mig som varit säljare hela livet har svårt att inte pruta i affärerna hemma i Sverige.  Jag är nog en av dom som tycker att jag inge ska betala för plastpåsarna med affärens reklam på, när det är avdragsgift för affären med dessa påsar.  Varför ska jag först betala för plastpåsen som jag ska bära hem min mat i.  Varför ska jag som kund betala för att bära runt affärens reklam.  Jag har ju inte fått mina varor gratis jag har betalt för dom. Otroligt att inga människor/ kunder reagerar som jag gör.  Själv har svårt att i en del affärer inte pruta mina barn har många gånger skämts för mej och sagt att man kan inte göra så.  Men man kan jag har fått många plastpåsar gratis och en del priser nedsatta.  Detta är en yrkesskada kan man kalla det, jag vet vad affärerna läger på för priser ungefär.  Som gammal säljare är det då så himla svårt att man måste betala fullt pris. Jag vet att jag ville han två skivor oxfile i vintras i en dyr affär i ett cetrum, oxfilen kostade hur mycket som helst, men nu är jag pensionär.  Jag tog upp en femitlapp sa jag bara hade den och vet ni vad jag fick för femtio kronor två stora oxfileskivor tjocka var dom så jag fick slå ut dom lite när jag kom hem.  Det var verkligen gott jag hade aldrig köpt det annars för jag har inte råd med färsk oxfile, det var för snart ett år sen men jag lever på det än. 

Min son och hans fästmö är  på semester nu hoppas dom prutar ordentligt om dom köper något. Jag brukar alltid få någon present dom är så fina och omtänksamma, jag blir glad för vad jag än får. Älskar min söner med familj. ❤ ❤ ❤ 

Nu sover alla även jag ska sova nu God Natt fina drömmar. 

One comment on “Piratkopior

  • Morrn..
    Jag har en väska med märket Coco Channel.. En piratkopia jag fick den av min granne när hon var på semester i Thailand och jag vattnade hennes blommor..
    Den är liten och söt men för liten att hänga på axeln till vardags..
    Kram Nicki

    Gilla

  • Kommentera

    Reslusta - resor och drömmar

    "Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

    Scribere Necesse Est

    Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

    Herbalife

    Your one stop for health, wealth and prosperity

    Ett mirakelfyllt år 💖

    Mitt liv, min tid.

    Du finns - en decembersaga i kalenderform

    En decembersaga i kalenderform

    Glädjekällan! Medium, Tarot, Medial vägledning, Healing. Boka tid för samtal tel. 031-167555 (Öppet kl 10-19)

    Glädjekällan, medium, tarot, borttappade saker, bortsprungna djur, andlig vägledning, tarotlinje, änglar, andliga guider, andekontakt, healing, spådom, änglakort, siare, skyddsänglar, alternativ medicin, synsk, tarotkort, spådam, pendel, tidigare liv, numerologi, spålinje, siare, coach, seans, orakel, andlig utveckling, alternativ medicin, spirituell resa, andlig resa,

    Bokstund

    You can make anything by writing - C.S Lewis

    annaandren.com

    ett arv i form av texter

    Helgas dagbok

    Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

    Från andra sidan Potten

    Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

    bortabrabloggen

    Utlandssvensk i Australien

    Utsikt från Insidan

    Foton & Reflektioner

    Tid

    Lyssna!

    Savethebaltic.se/Waterforlife.se

    Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

    B*_ live

    ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

    Sjöfartsbloggarna

    Följ med ut till sjöss

    inte fan gör det det

    Alla säger:det ordnar sig....inte fan gör det det..

    ELAINE BRESKE HIRSCHER

    Med Ledarskap, Kommunikation & Arbetsmiljö i fokus!

    Seniorvinklat

    tillvaron från ett kvinnligt seniorperspektiv

