Turkiet, Ankara, Celep

Published 15 augusti, 2016 by mellasweden

by mellasweden © 2016

Min fina resa till Turkiet / Celep

För några år sen åkte jag till Turkiet / Ankara vidare upp till Celep en by i bergen, dit vad jag förstår har  ingen blond svenska varit förut.  En spännande resa som jag gjorde från Arlanda, där träffade jag en man som var jätte trevlig och spontan.  Vi fick sällskap på flyget hela vägen till Ankara.  När jag såg på damerna som skulle flyga samma flyg som jag skulle gick jag spontant till baren och tog mej en starköl.  Alla damerna hade svarta kläder långa klänningar/kjolar och scarves på håret.  Medans jag  som blondin halvlångt hår och kort kjol samt urringat linne det var ju sommar samt högklackade skor.  En stor kontrast till dessa damer som skulle flyga hem på semster till deras by i Turkiet.  Om jag kommer ihåg rätt så fanns det tre byar uppe ovanför Ankara som kallades Rinkeby,  Fittja samt Vårby Gård dom flesta bodde ju i Sverige och kom från dessa ställen och 95 procent pratade svenska i dessa byar.  Många hade restauranger i Sverige och byn Celep var en jätte fin by men många fina hus,  Jag bodde hos en av tre bröder med familj dom hade tre hus på tomten och deras bröder med familjer hade intill sina tomter och deras hus.

IMG_5310  IMG_5309

Här i vardagsrummet med släkten, dom sitter inte som vi i solen på verandan utan sitter inne med persienerna nerdagna för det blir svalt. Vi äter middag tillsammans vad jag kommer ihåg en förlovningsfest, först äter männen sen dom yngre männen och sen kvinnorna.

Detta var en upplevelse jag skulle önska alla svenskar skulle få vara med om. Turkar/Kurder är så vänliga och snälla omtänksamma så det var en trevlig upplevelse att får göra denne resa.

d62130bd-da52-43e0-83da-89a7866dd4f5

Här rensar kvinnorna böner i graraget, jag titta de på 🙂

IMG_5312

Jag körde bilen till marknade med alla dessa kvinnor i baksätet och i bakluckan satt dom när vi åkte. När jag först klev ur bilen och sen alla dessa kurdiska kvinnor så tittade man väldigt mycket på oss alla. En blondin som kör dessa kvinnor och i denna byn var blondinen också inte så vanligt 🙂

En kväll frågade dom mej om jag ville följa med på omskärelsefest, visst sa jag det vill jag. När vi kom till festen i byn så var det kanske tusen kurdar där och mitt på planen stod mannen som jag åkt med på flyget som jag aldrig trodde jag skulle träffa igen. Han skrek Mariella och han sa till mej gå upp på villan och sätt dig med familjen på balkongen där.

IMG_5307

Visst roligt trevligt jag gjorde det, då kom en äldre kvinna till mej petade på mig och hon kunde inte svenska, så ur sin kjol tog hon fram en ÖL till mej och ville jag skulle följa med henne. Självklart jag följer med i 45 graders värme in i huset med kvinnan som var mor till han ja träffade på flyget och som hade omskärelsefesten för sin son. Inne i huset i kylen var en hylla där det stod textat Mariella så stod det massa öl till mej. Vilken vänlig omtanke vad snällt att tänka på mej mitt i festen. Jag blev jätte glad trevligt roligt. Den lilla killen som var omskuren var en glad liten prins som gick runt och var jätte glad.

Sen började dansen

1693e6f0-7844-4824-bfce-c2fe9f1d514a  IMG_5318  IMG_5308  f4382424-74fe-41c2-88f3-b892295090f4  IMG_5317   IMG_5314

En fantastisk kväll kvinnorna drack tee och männen drack raki, jag drack öl och dansade likaså. En kväll jag aldrig glömmer dessa fantastiska människor för att inte tala om deras nätverk inget som finns här i Sverige. Familjen hjälper varandra och står upp för varandra och verkligen är måna om varandra. ❤

IMG_5322

Tusen tack för min vistelse i eran fina by kommer ALDRIG ATT GLÖMMA DETTA ❤ ❤ ❤

Återkommer senare med flera foton

Ha det bäst

 

 

 

6 comments on “Turkiet, Ankara, Celep

  • Kommentera

    Reslusta - resor och drömmar

    "Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

    Scribere Necesse Est

    Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

    Herbalife

    Your one stop for health, wealth and prosperity

    Ett mirakelfyllt år 💖

    Mitt liv, min tid.

    Du finns - en decembersaga i kalenderform

    En decembersaga i kalenderform

    Glädjekällan! Medium, Tarot, Medial vägledning, Healing. Boka tid för samtal tel. 031-167555 (Öppet kl 10-19)

    Glädjekällan, medium, tarot, borttappade saker, bortsprungna djur, andlig vägledning, tarotlinje, änglar, andliga guider, andekontakt, healing, spådom, änglakort, siare, skyddsänglar, alternativ medicin, synsk, tarotkort, spådam, pendel, tidigare liv, numerologi, spålinje, siare, coach, seans, orakel, andlig utveckling, alternativ medicin, spirituell resa, andlig resa,

    Bokstund

    You can make anything by writing - C.S Lewis

    annaandren.com

    ett arv i form av texter

    Helgas dagbok

    Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

    Från andra sidan Potten

    Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

    bortabrabloggen

    Utlandssvensk i Australien

    Utsikt från Insidan

    Foton & Reflektioner

    Tid

    Lyssna!

    Savethebaltic.se/Waterforlife.se

    Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

    B*_ live

    ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

    Sjöfartsbloggarna

    Följ med ut till sjöss

    inte fan gör det det

    Alla säger:det ordnar sig....inte fan gör det det..

    ELAINE BRESKE HIRSCHER

    Med Ledarskap, Kommunikation & Arbetsmiljö i fokus!

    Seniorvinklat

    tillvaron från ett kvinnligt seniorperspektiv

