FUCK MIN KOL

Published 7 augusti, 2016 by mellasweden

by mellasweden © 2016

 

Min KOL   –  kroniskt obstruktiv lungsjukdom

Jag som aldrig har rökt har fått KOL.  Efter det jag fått reda på att jag har KOL så kontaktade jag Huddinge sjukhus för att få komma till läkaren jag går hos.  Men nu var det semestertider och dom tyckte *käckt* att jag kunder återkomma i höst för deras kalender fungerarde inte.  Vad säger man om det, man funderar vart världen är på väg.  Att inte kunna boka in mej som gått flera år på lungavdelningen på Huddinge för att deras kalender inte fungerar samt att denna läkare inte var där.  Måste ju finnas flera läkare som jobbar eller hur på lungavdelningen.

Det var ju inte heller här på detta sjukhus som dom kom fram till att jag hade KOL.  Jag bad min läkare på min vårdcentral om en remiss  till Sophiahemmet för jag inte tyckte jag fick nåt resultat av läkaren jag går hos på Huddinge.  Jag hade ju legat inne på Södertälje sjukhus och läkaren där ville göda mig och att jag skulle ligga kvar tills jag fick svar på remissen.  Han skickade en remiss till Huddinge sjukhus om att jag skulle få ha syrgas hemma.   Jag skrev ut mig efter 8 dagar för det kostar ju 100 kronor per dag att ligga inne.  Läkaren ville inte släppa hem mej men jag bestämmer.  Vilken tur att jag skrev ut mej för svaret på remissen kom aldrig.  När jag senare frågade min läkare på Huddinge sjukhus om remissen angående syrgas fick jag svaret att det skulle inte  hjälpa mej.  Varje gång jag hamnat på sjukhus akuten så har jag fått syrgas som så klart hjälpt mej att andas bättre och lättare.  Otroligt kan jag bara säja.  När jag var på Sopiahemmet så fick jag svar på 50 minuter då kostaterade läkaren att jag hade KOL.  Då har jag ändå gått flera år på Huddinge för min punkterade lunga samt astman.         Haft alla symtomen som man har när man har KOL.

BOI00750

 

Symtom

När man har KOL är det vanligt att man

Jag får andfåddhet vid ansträngning, vilket ökar när jag anstänger mej

Ökande svårighetsgrad av KOL

Jag har allt oftare hosta upp slem

Jag har rosslande och pipande ljud när man andas

Jag har haft infektioner och massor av lunginflammationer

Jag har ofta fått infektioner i luftvägarna

Jag har magrat av gått ner 26 kg och får svullna fötter emellanåt

Ändå har varken sjukhuset eller vårdcentralen konstaterat att jag haft KOL.

Behandling 

Den skada som redan har skett på lungorna går inte att reparera. En viktig del av behandlingen är att få hjälp att kunna leva ett så vanligt liv som möjligt, genom information om sjukdomen, fysisk aktivitet och läkemedel.

Vid svår KOL om jag  får syrebrist kan man behöva få behandling med syrgas.

KOL påverkar lungorna så att de blir mindre elastiska. Detta gör det svårare att tömma ut luften vid varje andetag.

Luftrören faller ihop

Mellan lungblåsor och luftrör finns elastiska förbindelser. När lungblåsorna förstörs går även dessa ”gummiband” sönder. Detta får till följd att luftrören faller ihop när man andas ut. Den elastiska funktionen som får luftrören att fjädra tillbaka och därmed hållas öppna har förstörts.

Luften stannar i lungorna

Lungornas elasticitet minskar samt många av dom mindre luftrören helt faller ihop, framför allt när man andas ut blir vissa delar av lungorna inte tömda på luft.  Även hos en frisk person finns det luft kvar i lungorna efter en maximal utandning.  Har man KOL så ökar mängden instängd luft.  Det för med sig att man måste vidga sin bröstkorg och sina lungor onormalt mycket för att få i sig tillräckligt med luft.  Det kan kännas som om man måste kämpa för att få i sig ny, syresatt luft.

Andningen blir krävande

Den ökade mängden instängd luft vid KOL leder med tiden till att bröstkorgen permanent ökar i omfång framför allt på djupet, det vill säga att avståndet mellan bröstben och ryggrad ökar.

Andningen tar mycket energi

För den som har svår KOL är andningen mycket mer energikrävande och motsvarande siffra kan ligga på drygt 20 procent.  Vid svår KOL kan andningen kräva så mycket energi att man går ned i vikt.  Då kan man behöva extra energirik kost för att undvika att man går ned i vikt i onödan.

Tecken på KOL

Eftersom besvären kommer smygande kan det ta lång tid innan man får rätt diagnos.   Har man flera av följande symtom kan man misstänka att man har fått sjukdomen

Man får svårare att andas när man anstränger sig kan det vara ett tecken på KOL.   Vid långt framskriden KOL får man ofta andnöd vid minsta ansträngning, vilket gör att rörelseförmågan blir mycket begränsad.  Vid KOL finns ofta en komponent av kronisk luftrörskatarr, vilken yttrar sig som hosta med slem.  Det är vanligt att andningen kan låta väsande, rosslande eller pipande, särskilt vid ansträngning.Luftvägsinfektioner.    KOL kännetecknas även av att man oftare får långdragna infektioner i de nedre luftvägarna.                Man minskar ofrivilligt i vikt och fötterna svullnar.    Vid svår KOL förlorar man mycket i vikt.    Ibland samlar kroppen på sig vätska i vävnaden, vilket kan bero på att även hjärtat har påverkats.

Ibland svårt att skilja KOL från astma

Ibland  är det svårt att skilja KOL från astma,  ofta kan en läkare ställa rätt diagnos om man beskriver sina symtom noggrant.   Eftersom både KOL och astma är vanliga sjukdomar finns det naturligtvis personer som får båda sjukdomarna. Jag har båda ASTMA, KOL, KOLLAPSAD LUNGA. Läkare säger jag skulle inte orka med en operation.

Andnöden vid KOL utvecklas långsamt, under många års tid.   Vid astma däremot får man ofta anfall av andnöd.   En annan skillnad är att det är mer vanligt med allergiska sjukdomar bland personer som har astma än hos personer som har KOL.

Den person som har fått diagnosen KOL brukar få göra spirometritest regelbundet, för att läkaren ska kunna följa sjukdomens förlopp och svårighetsgrad.

KOL delas in i fyra stadier, beroende på hur lungan fungerar, mätt med en spirometerstadium ett,

första stadium till KOL

stadium två, lindrig KOL

stadium tre, medelsvår KOL

stadium fyra, svår KOL.

 

Reversibilitetstest – för  bekräftandet av KOL

Reversibilitetstest med spirometer görs för att bekräfta att detta är KOL. Lungfunktionen mäts innan och efter att man fått andas in ett luftrörsvidgande läkemedel.  Sådant läkemedel verkar snabbt effekten märks efter 5-15 minuter.  Testet mäter om läkemedlet förbättrar lungornas förmåga att snabbt blåsa ut luften.  Om lungornas funktion efter ett reversibilitetstest blir normal, så har man inte KOL.

Olika yttringar av KOL

KOL kan ge olika problem hos olika personer.  Till exempel kan en person med viss nedsättning av lungfunktionen ha mycket problem med andfåddhet men ha helt normal syrenivå i blodet.  Medan en annan person med samma nivå på lungfunktionen har nedsatt syrenivå men inte är så besvärad i andningen.  Vissa personer med KOL har återkommande försämringsepisoder med behov av antibiotika och kortisontabletter, medan andra inte har det.

Målet är att förhindra att sjukdomen förvärras

Den skada som redan har skett på lungorna när man får diagnosen KOL  går inte att reparera.   Därför går behandlingen av KOL ut på att försöka hejda en fortsatt försämring och förstöring av lungblåsorna.  En viktig del av behandlingen är att man får den hjälp man behöver för att kunna leva ett så normalt liv som möjligt, med den skada som redan har skett.

Läkemedel vid KOL

De olika typer av läkemedel som används vid KOL är

luftrörsvidgande läkemedel

kortison och andra inflammations dämpande läkemedel

acetylcystein

 

Vaccination mot inflensa samt lunginflammation

Influensa är en virusinfektion som vid KOL kan orsaka en livshotande försämring.   Därför bör man vaccinera sig mot influensa varje år om man har KOL.   När jag frågade på sjukhuset där jag bor om det fanns vaccin mot lunginflammation så visste man inte att det fanns. Inte heller på den vårdcentral jag går på.   Men jag satt och letade på internet och hittade en vårdcentral i centrum och dom hade vaccin mot lunginflammtion, fritt för pensionärer.   Jag beställde tid och kom dit, men … ingen kollade i min journal eller frågade något utan bara gav mig sprutan för lunginflammationer.  Efter jag tog denna spruta mot lunginflammtion så har jag inte haft en enda lunginflammation. Jag har haft många under dom två senaste åren varit så sjuk att jag åkt in och ut på sjukhus flera gånger med ambulans. 

När jag senare sa det till min läkare på sjukhuset sa han bara att det är ju bara för ett ämne som det motverkar.   Konstig kommentar tycker jag, men det har hjälpt mej samt att KOL medicinen har hjälpt me.   Efter massa år har jag slutat att hosta, jag har haft min hosta över 10 år.   Så känslan är enorm att sluta hosta så alla mina grannar undrar hur jag mår.

Ökad risk för benskörhet

En följd av KOL är att man har större risk att få benskörhet. Det kan bero på att man blivit mer inaktiv än vanligt på grund av andnöden. Om man tappar mycket i vikt kan även det bidra till att skelettet blir skörare. En annan bidragande orsak kan vara biverkningar av det kortison man har fått mot KOL.    Många som har KOL har även en låg halt av D-vitamin i blodet, vilket också ökar risken för benskörhet. Att vara ute i solen är ett effektivt sätt att öka kroppens förmåga att bilda D-vitamin.

Man kan bli deprimerad

Om man är mycket sjuk i KOL är det inte ovanligt att man kan få en depression. Det är lätt att förstå, med tanke på de många sociala aktiviteter man på grund av sjukdomen inte kan delta i. För att komma ur depressionen kan man via sjukvården få stödsamtal hos kurator eller annan lämplig vårdpersonal. Ofta kan man även behöva antidepressiva läkemedel.

KOL-mottagningar på allt fler ställen  

På många ställen i landet finns speciella KOL-mottagningar, ofta knutna till astmamottagningar.                                      

En välbemannad KOL-mottagning finns läkare, sjuksköterska, fysioterapeut, som även kallas sjukgymnast, arbetsterapeut, dietist och kurator.

Men ingen har har sagt mig att kontakta dom, en dietist bad jag att få komma till på Huddinge sjukhus själv genom lungavdelningen man var tvungen att få en remiss.   Då fick jag träffa en tjej en stund som skrev ut recept på näringsdrycker, äckliga såna som jag inte kan få ner. Som rinnande yugert ungefär, det finns ju saftliknande oxå som jag fick på när jag låg inne på sjukhuset.  Sen bad jag att få träffe en kurator och ingen har hört av sig än till mej om det för det var remiss till det likaså.  Vårdgaratin är ju att dom ska höra av sig inom 30 dagar säjs det.

Man kan försöka stoppa KOL,  men det går inte att bota KOL

Jag har ju även min vänstra kollapsade lunga som oxå gör det svårt och jobbigt att andas.

Så vad jag vill säja är       FUCK KOL      FUCK KOL

Vi hörs senare

One comment on “FUCK MIN KOL

  • Kommentera

    Karin med K

    Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

    Reslusta - resor och drömmar

    "Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

    Scribere Necesse Est

    Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

    Herbalife

    Your one stop for health, wealth and prosperity

    Ett mirakelfyllt år 💖

    Mitt liv, min tid.

    Du finns - en decembersaga i kalenderform

    En decembersaga i kalenderform

    Glädjekällan! Medium, Tarot, Medial vägledning, Healing. Boka tid för samtal tel. 031-167555 (Öppet kl 10-19)

    Glädjekällan, medium, tarot, borttappade saker, bortsprungna djur, andlig vägledning, tarotlinje, änglar, andliga guider, andekontakt, healing, spådom, änglakort, siare, skyddsänglar, alternativ medicin, synsk, tarotkort, spådam, pendel, tidigare liv, numerologi, spålinje, siare, coach, seans, orakel, andlig utveckling, alternativ medicin, spirituell resa, andlig resa,

    Bokstund

    You can make anything by writing - C.S Lewis

    annaandren.com

    ett arv i form av texter

    Helgas dagbok

    Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

    Från andra sidan Potten

    Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

    bortabrabloggen

    Utlandssvensk i Australien

    Utsikt från Insidan

    Livet ur min synvinkel

    Tid

    Lyssna!

    Savethebaltic.se/Waterforlife.se

    Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

    B*_ live

    ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

    Sjöfartsbloggarna

    Följ med ut till sjöss

