Telefonsäljare med trygghet och säkerhet

Published 29 juli, 2016 by mellasweden

by mellasweden © 2016

Telefonsäljare med trygghet och säkerhet

rosa telefon kopiera  10411798_800106113347309_3222134475365008442_n pink-phone

Telefonförsäljning är mycket tufft  kräver disciplin inom försäljning.  Samt ger mest och bäst utveckling inom försäljning. Man kan kalla det grunden inom försäljning.

Arbetet med telefonförsäljning om du arbetat med det kommer du bli framgångsrik. Det är en stabil grund att lyckas med all annan försäljning. Jag lyckades för att jag var ihärdig och envis gav aldrig upp.

lur    Jag inledde själv min försäljningskarriär med telefonförsäljning av försäkringar på ett stort bolag. Saker jag lärde mej är de som hjälpt mig nå framgång med min försäljningskarriär.

Under den tiden lärde jag mig hur jag kunde hålla ett högt tempo vilket hjälpt mig även när försäljningen gått tungt. Ju högre tempo du har och lägger ner, ju bättre resultat får du.

Vid tjugosexårs ålder  blev jag erbjuden att sälja och rekrytera återförsäljare till Avon Cosmetis, jag hade aldrig gjort detta tidigare. Men först var det att  ringa och sälja in sen rekrytera återförsäljarna till Avon Cosmetis. Detta gjorde att jag fick ett bra och säkert sätt i telefonen. Jag bokade in massor av blivande återförsäljare. Resultatet blev strålande bäst i Sverige. Fick otroliga fina presenter samt många bonusar. Men jag kom på att var jag än var så även i matkön eller på banken så värvade jag återförsäljare, det var så enkelt att bara fråga alltid värvade jag någon. Ju mera tjänade jag samt fick massa extra bonusar.

Det gäller  ju att kunna skapa sig ett lugnt, fint samt tryggt sätt att sälja in informationen i telefonen. Presentera sig upprepa namnet på den man pratar med, samt fråga om det finns någon minut för mig för en lite information. Tala om för kunden att denna information har kunden nytta av och kan använda sig av senare eller varför inte just nu. Men ibland får man anpassa sig efter kunden man lär sig höra det, då får man hoppa över och fråga om någon minut finns och bara köra in på presentationen av produkten.

Namnlöslur2mm  Senare har jag bland annat bokat in höga chefer på företag, att boka in besök för mig själv gick lätt. Med  uthållighet och hög aktivitet ger det strålande resultat. Minns en gång när jag ringde till en VD på ett stort företag i Stockholm.  Jag presenterade mej och han talade om att han var stressad och inte hade tid att prata med mej. Jag sa att nu har jag sökt dej så länge att nu vill jag bara att du slår upp din kalender så bokar vi en besökstid för mej. Han sa ingen anställd kan säja så vad jag ska göra, jag skrattade och förklarade att jag inte arbetade för honom så jag kunde det. Han var tvungen att skratta och jag fick boka in mej i hans kalender och han lovade också att jag skulle få en order lagd av honom.  Besöket gick strålande och jag fick en stor order av denna VD som tyckte att jag var en smart och trevlig säljare samt mycket duktig. En annan gång när jag jobbade på ett investmentföretag blev jag erbjuden ett jobb av en annan VD för att jag ringde tillbaka till honom tredje gången. Just för att jag var en ihärdig och pålitlig säljare sa han. Jag tog jobbet och blev bokningschef.

Att jobba med luren och telefonförsäljning ger stora möjligheter. Viktigast för nya säljare är veta att ingen ser dej och vet vem du är. Men man måste komma ihåg att ett trevligt och korrekt bemötande till personen/kunden på andra sidan luren är viktigt.

Ju flera samtal du ringer efter varandra ju mer erfarenhet får du.  Därför kommer du  att utvecklas snabbt för att bli en erfaren telefonsäljare. Att tänka på är ju också kundens behovsanalys, samt att kunna svara på olika invändningssvar som kunden har. Lära sig säljteknik är viktigt, ju intensivare du ringer och ju mera samtal med kunder ju mera lär du dej.

Telefonen är en mycket viktig försäljningskanal och den fösta kontakt du får med kunden  för att senare följa upp kunden. Så telefonvett och artighet är mycket viktigt för att få en bra och fin kontakt.

Detta ger goda resultat och ger utvecklade kontakter med kunder, samt även försäljning och merförsäljning samt för dej till lyckande affärer. Resultat blir ökad försäljning samt ökad vinst och för dej samt bonus.

Många är rädda att ta sina första samtal, dom ringer upp kunden och efter en signal lägger dom på luren. Senast jag fick ett sådant samtal var idag, jag kontrollerade numret och hade rätt det var från ett säljföretag. Gör aldrig så för nästa gång kommer jag säja det i luren till den som ringer.

Det är bara att köra på våga ringa och prata skrivet ett lite manus, men bara med några stödord så du inte läser ett manus. Men det största felet säljföretagen gör mot nya telefonsäljare är att säljare får sitta bland dom gamla erfarna säljarna. Samt att det är flera som ska lyssna på den nya säljaren när han ringer sina första samtal. Helt fel av företagen att göra så den nya säljaren blir nervös samt får svårt att säja rätt.

Det som jag inte tycker om som säljare eller säljchef är att företagen har små bås där dessa säljare ska sitta tätt intill varandra. Billigt för företaget som tror att det låter bra med massa prat i bakgrunden men det hörs så mycket mera. Skratt och trams och skrik hörs i bakgrunden det ger ingen bra känsla till kunden. Där tycker jag att företagen ska tänka om eller isolera dessa bås så det blir större samt att man inte höra andra i bakgrunden.

Nä företag ni ska hjälpa den nya säljaren enskilt då får ni en bättre och tryggare säljare. Ju tryggare säljaren känner sig, ju bättre och duktigare telefonsäljare blir han. Men det är bara att ringa och ringa och ringa ju mera samtal ju bättre resultat.

Oversikt_Nokia_7230_Rosa

Mobiltelefoner gäller ganska mycket numera för telefonförsäljare.

 

Kommer snart tillbaka igen

Mella

Kommentera

Karin med K

Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

Reslusta - resor och drömmar

"Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

Scribere Necesse Est

Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

Herbalife

Your one stop for health, wealth and prosperity

Ett mirakelfyllt år 💖

Mitt liv, min tid.

Du finns - en decembersaga i kalenderform

En decembersaga i kalenderform

Glädjekällan! Medium Lotta Axelsson ger råd och vägledning!

Medial vägledning, borttappade saker, bortsprungna djur, tarot, livscoach, alternativ medicin, spirituell rådgivning, gratis distans healing. Workshops och "Spirituellaresor"

Bokstund

En litterär livstilssblogg

annaandren.com

ett arv i form av texter

Helgas dagbok

Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

Från andra sidan Potten

Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

bortabrabloggen

Utlandssvensk i Australien

Utsikt från Insidan

Livet ur min synvinkel

Tid

Lyssna!

Savethebaltic.se/Waterforlife.se

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

B*_ live

ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

Sjöfartsbloggarna

Följ med ut till sjöss

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

