Jobb med försäljning

Published 27 juli, 2016 by mellasweden

by mellasweden© 2016

 

Försäljare    duktig säljare    dåliga säljare 

 

man säljre

I dag tänkte jag ta upp angående säljare som bland annat ringer på min lur.  Jag har fattat att jag idag har åldern inne för att bli uppringde av unga gapiga säljare.  En okänd säljare som börjar samtalet med tjena är det Mella bra hur mår du idag.  Jag säger vem är du och tjena är inte passande att säja till en eventuellt blivande kund.  Folkvett har inte dessa säljare idag och det får mig arg, jag är inte tjena med någon som ringer som är ung och som inte vet vem jag är.  Utan bara har mitt nummer och kanske ålder och tänker att hon är gammal henne kan jag köra över.   Men det går ju inte med mej som jobbat som säljare hela livet, mej blåser man inte. Har man sen inte folkvett att kuna föra sig i luren när man pratar med någon ny eventuellt blivande kund, så är mitt tips lägg ner jobbet som säljare du passar inte in.

Man börjar samtalet med  *hej jag heter säljarens namn och ringer från företagets namn* Detta är viktig information för den man ringer till. Redan där kan den tilltänkta kunde avsluta samtalet om man inte är intresserad.

kv säljare

Härom dagen ringde en tjej och ville ge mej en bättre försäkring, jag hade varit kund där tidigare.  Hon förklarade att hon hade ett mycket bra erbjudande till mej bra sa jag,  berätta om det.  Men hon kunde inte berätta för hon ville veta vilket bolag jag har försäkrat i dag, och vad jag betalade vilka försäkringar jag hade.  Stopp och belägg sa jag, du sa att du hade ett bra erbjudande berätta om det.  Men det gick inte hon skulle först ha alla mina uppgifter, nej sa det får du inte har du ett erbjudande så ge mej det nu annars ring inte igen.  Hon kunde inte ge mej det för hon ville ha alla uppgifter av mej för att sen gå till sin chef och räkna fram några kronor billigare försäkring.  Jag jobbade på sjuttiotalet med försäkringar själv så jag vet hur det fungerar.

Jag blir väldigt sur eftersom jag under så många år jobbat som säljare och på dom företagen varit den bästa säljaren som fått massor av bonusar och priser.  Priserna var bonuspengar samt resor och presenter, på en investment firma var jag bland annat bästa säljaren på telefon att boka in kunder för placering av tillgångar genom detta företag.  Då fick jag 15.000 i januari och 15.000 i augusti.  Misstaget företaget gjorde var att ta bort den bonusen för mej för att det var ju bara jag som vann.  Då tappade jag gnistan och kontoret hade även blivit en lekstuga, man kunde fixa chefens hår på arbetstid bland annat.  Så det var ju bara att sluta och börja på nästa jobb.  Hur jag fick nästa jobberbjudande var att jag ringde till en kund och han var upptagen men tredje gången ja ringde så sa jag nu pratar vi.  Då sa han jag ska inte komma på besök till er, men du kan komma till mej så erbjuder jag dej att jobba här. Kanon rätt tillfälle så jag fick jobbet och jobbade där ett år. utan tredje blev bonus nytt jobb för mej. 🙂 Jag har ju även jobbat som bästa rekryterare i Sverige av återförsäljare. Jag har ju även sålt presentreklam samt inom cosmetica världen.

Sist var det tjänster för hotell och företag att få bättre försäljning samt lära personalen att serva sina kunder bättre samt att det skulle ge företaget merförsäljning.  När jag blev sjuk på mitt sista jobb här ett bra trevligt försäljningsjobb, jobbade vid Odenplan.  Jag jobbade hos en jätte trevlig kvinna som ägde företaget jag gjorde bra sälj men sen hade vi säljare som inte kunde avsluta dessa affärer som jag påbörjat.  Hade jag inte blivit sjuk hade jag jobbat kvar och kanske även kunnat jobba med att slutföra dessa affärer.  Men att slutföra affärerna var ju inte mitt jobb bara att påbörja dom och det gick lätt även med dom svåraste företagen.  Min chef har även bett mej komma tillbaka till henne hon ville även att jag skulle hålla säljkurser för dom som ville bli bra duktiga säljare.  Vi hjälpte även till med kunder som sökte ny jobb ansökningar med mera.  I bland var det även vårat jobb att plocka ut duktiga arbetssökande till olika företag från inskickade ansökningar.   Men jag är idag sjuk och kan inte göra det.  Jag blir ju så fort jag anstränger mej anfådd av min kollapsade lunga och kol samt astman.  Jag föreslog en lönande verksamhet för min chef där pengarna skulle rulla in, men hon vågade inte ta klivet.  Jag är ju fortfarande en smart säljare även om jag är sjuk så har jag fantastiska ideér 🙂  Även om jag inte själv kan jobba längre och orkar jobba längre.  Trots att jag är sjuk så saknar jag mina försäljingsjobb, ibland är det lite tråkigt att inte sälja in något.

Ja detta om försäljning idag men jag återkommer, nästa gång om att söka jobb.

Kommentera

Karin med K

Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

Reslusta - resor och drömmar

"Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

Scribere Necesse Est

Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

Herbalife

Your one stop for health, wealth and prosperity

Ett mirakelfyllt år 💖

Mitt liv, min tid.

Du finns - en decembersaga i kalenderform

En decembersaga i kalenderform

Glädjekällan! Medium, Tarot, Medial vägledning, Healing. Boka tid för samtal tel. 031-167555 (Öppet kl 10-19)

Glädjekällan, medium, tarot, borttappade saker, bortsprungna djur, andlig vägledning, tarotlinje, änglar, andliga guider, andekontakt, healing, spådom, änglakort, siare, skyddsänglar, alternativ medicin, synsk, tarotkort, spådam, pendel, tidigare liv, numerologi, spålinje, siare, coach, seans, orakel, andlig utveckling, alternativ medicin, spirituell resa, andlig resa,

Bokstund

You can make anything by writing - C.S Lewis

annaandren.com

ett arv i form av texter

Helgas dagbok

Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

Från andra sidan Potten

Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

bortabrabloggen

Utlandssvensk i Australien

Utsikt från Insidan

Livet ur min synvinkel

Tid

Lyssna!

Savethebaltic.se/Waterforlife.se

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

B*_ live

ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

Sjöfartsbloggarna

Följ med ut till sjöss

