Tårtbotten katastroffffff

Published 26 juli, 2016 by mellasweden

by mellasweden© 2016

 

Tårtbotten katastroffff  Åska   regn

I går fixade jag jordgubbar jag bara älskar jordgubbar så himla gott.  Men nu tror jag affärerna tror det är guld i jordgubbarna för gud vad dyra dom  är .  Kanske dom tror jag trycker pengar själv men det gör jag verklien inte, så lyckades jag köpa två bananer samt tjockgrädde.  Hur i hel..e lyckades jag glömma köpa en tårtbotten, jo för jag köpte citronkakor, och mariekex för att ha till cappuccino när jag inte orkar äta nåt annat på morgon.

Så blev det en Dolmio pastasås till sonen, för mina söner gillar inte Icas billiga pastasås, men jag vet att om dom inte vet att det är Icas pastasås i kötfärssåsen eller i min lasagn så går det jätte bra att äta den. 🙂

Nickis  Tårtbotten                         175 grader i 30 minuter

4 ägg

2 dl socker

1 dl mjöl

1 dl potatismjöl

1 tsk bakpulver

Spännande jag har aldrig bakat denna men vad ska jag göra när jag inte har någon tårtbotten hemma, och potatismjöl hade man hemma på min mammas tid.  Men jag har ingen potatismjöl så jag tog 2 dl mjöl i stället antinge blir det bra eller så skiter det sig helt.  Efter 30 minuter så vet vi då får jag annars muta min yngsta son att gå till affären och köpa en tårtbotten för 18 kronor.  Nu vet jag bättre använd potatismjöl kanske därför det inte fungerade 🙂  Vore ju förträffligt om det skulle fungera.  Jag älskar ju gräddtårta med jordgubbar och snart kan man inte köpa färska jordgubbar längre.  På min balkong växer det inte mera jordgubbar bara gröna fina blad på jordgubbsplantorna och dom växer så det knakar 🙂

Än så länge ser tårtbotten bra ut wow duktig jag är men när jag ska dela den när den kallnat så får jag se hur den blir. Vore underbart om det fungerade billigare än att köpa, man måste tänka på att men är pensionär och inte längre kan slänga ut pengar hur som helst.

IMG_5414    IMG_4710

Runda stora formen som jag fick gratis 🙂 av Året Rund när jag tog en premuration för 129 kronor.  Det var det värt för dom tre formarna kostar mera och tidningen gillar jag ju att läsa.  Formarna helt ok för mej.  Nu gick jag ut i köket skulle stannat i rummer herre gud, men han är inte med mej idag.  Måste skratta fast jag först blev arg, tog ur den bakade tårtbotten ur sin form, fan … den hade inte gäst upp.  Vad hände har aldrig någonsin hänt mej förut, men efter några arga ord så delade jag den i 3 delar så gott det gick.  Jag frågade yngsta sonen om han ville gå till affären och köpa en tårtbotten men han ville inte just nu.  Så då kör vi vidare jag och den misslyckade tårtbotten, botten fylld med äppelmos på med den så kallade mellandelen och på den skivade jag banan orkade inte ens i min besvikelse att mosa bananen med socker som jag brukar göra.  Men sen på med tjocka grädden och jordgubbarna.

IMG_5414  IMG_5415  IMG_5416   IMG_5417

Ja så här såg det ut först blev jag arg, men det är okey när man misslyckas med sånt brukar det bara gott. 🙂 Och det var gott och blev en jordgubbstårta till slut. ❤ NEJ NEJ NEJ det var inte god tårta sockerkakan var helt kass och hårt det sket sig med andra ord sån otur. Första gången jag gjort sockerkaka som inte har blivit perfekt. Så ledsen jag som älskar gräddtårta med jordgubbar och jordgubbarna var hårda så nu ingen mera tårta eller jordgubbar i år.

åska

Åskan har gått här idag och regnat har det gjort ordentligt men nu har det slutat och molnen på himlen drar i väg fort kan bli mera åska och regn ser det ut som.  Men det gör inget bara man är inne när åskan går.  Jag har alltid lärt mina barn att åska och blixt är inget farligt själv är jag skiträdd för åskan och blixen.  I mitt första liv fick jag ute på en fjärd  i vår segelbåt när det åskade och blixtrade så hände det såklart. Jag var gravid och höll i diskbänken i båten med min ring på handen och andra handen i masten, då jag plötsligt fick jag blixten rätt genom kroppen.  Jag blev jätte rädd och jag tog mej på magen direkt jag var ganska tjock, men det klarade sig wow. Sen dess är jag rädd för åskan och blixten.

cocacola

I vår familj älskar vi Coca Cola godaste drickan ❤   Jag ingen lyckade dag alls.  För att inte sen tala om att yngsta sonen lagt en Coca Colaburk i frysen för den skulle bli kall och glömt bort den.  När han öppnade dörren så hoppade en isbit ut och hans coca cola hade sprängts, jag tog snabbt och tog ner all colais på golvet och fick bort det. Medans sonen sa varför gjorde du så tog ner det på golvet, hur ska jag få upp det?  Toapapper sa jag ta upp det herre gud inte våran dag idag. Tur att det är färdighandlat nu .

Senare kommer han ut från rummet och säger att benet har gått av på hans säng. Hoppas nu sitter jag i soffan och kollar på Allsång på Skansen, sen ska jag ta en tårtbit godare än den där proteindrycken som dom tyckte jag skulle dricka för att …..  Men jag tycker att dryckerna är jätte äckliga inte alls gott.

Ha det nu så hörs vi

Tack alla som läser min blogg, ni vet att jag är gammal, jag är mamma, farmor och pensionär så därför skriver jag som jag känner för 😉  ❤

 

 

 

Kommentera

Karin med K

Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

Reslusta - resor och drömmar

"Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

Scribere Necesse Est

Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

Herbalife

Your one stop for health, wealth and prosperity

Ett mirakelfyllt år 💖

Mitt liv, min tid.

Du finns - en decembersaga i kalenderform

En decembersaga i kalenderform

Glädjekällan! Medium, Tarot, Medial vägledning, Healing. Boka tid för samtal tel. 031-167555 (Öppet kl 10-19)

Glädjekällan, medium, tarot, borttappade saker, bortsprungna djur, andlig vägledning, tarotlinje, änglar, andliga guider, andekontakt, healing, spådom, änglakort, siare, skyddsänglar, alternativ medicin, synsk, tarotkort, spådam, pendel, tidigare liv, numerologi, spålinje, siare, coach, seans, orakel, andlig utveckling, alternativ medicin, spirituell resa, andlig resa,

Bokstund

You can make anything by writing - C.S Lewis

annaandren.com

ett arv i form av texter

Helgas dagbok

Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

Från andra sidan Potten

Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

bortabrabloggen

Utlandssvensk i Australien

Utsikt från Insidan

Livet ur min synvinkel

Tid

Lyssna!

Savethebaltic.se/Waterforlife.se

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

B*_ live

ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

Sjöfartsbloggarna

Följ med ut till sjöss

