Turkiet Maxi storhandla

Published 19 juli, 2016 by mellasweden

by mellasweden© 2016

 

Turkiet      Celep     Maxi 

En morgon utan cappuccino tog sista bullarna som fanns kvar. Så hängde jag vid datan och tvn för att se senaste nytt. Jag är mycket orolig för detta med Turkiet det som hänt där. Alla bilder och småfilmer som visas på tvn samt på facebook och nyheter.  Sista jag såg var hur dom klätt av militärerna i bara kalsonger och med handbojor gick dom på led. Det ser inte bra ut och är verkligen oroväckande, och det gör mig verkligen orolig. Hur ska det bli,  hur ska det sluta verkligen oroväckande. Detta kommer oxå bidra till att det kanske blir färre turister i Turkiet och jag är en av dom som nu inte vill åka dit. Läste även något om  att  dom kurdiska byarna, ska belägras.  Ja detta var inga roliga nyheter jätte jobbigt att höra, själv känner jag massor med kurdar och jag blir orolig så klart. Jag har ju varit ju för många år sen varit gift med en kurd och det var en härlig familj  och dom hade  hus en bit från Ankara upp i bergen.  Familjen hade fina fina hus uppe i denna fina bergsby Celep utanför Ankara när vi kom fram till grinden till byn kom det enormt stora hunder fram till bilen. Hundarna var större och högre än bilen vi åkte i.  Det var en fantastiskt upplevelse att som svenska få komma till denna by och uppleva det. Jag ska återkomma till det senare även med foton.

Sen var det att väcka yngsta sonen som sov han var väl vaken hela natten och skrev på sitt manus för en film. Men efter ett tag vaknar även han frågar om han vill följa med till Maxi och handla. Innan dess han min granne komma in Blomman hon hittade Georgios gitarr och började spela på den. 🙂  Men hon kom in till mej för att hämta sin stora matta som hängde och torkade på min balkong. Blomman hade tvättat den i tvättstugan och hongde den hos mej för att torka den. Härligt hon är så aktiv denna granne hon städar, diskar lagar mat samt tvättar och städar mera.  Så ringer jag färdtjänst och sen åker vi till Maxi Geneta Södertälje. Vi handlar efter min lista som jag skrivit ner men det visar sig att jag inte alls har råd att handla allt som jag behöver.

IMG_5295     IMG_5294

Det blev några kassa ändå men nu har jag handlat för mycket, som pensionär har man inte längre mycket pengar och kan inte längre handla allt man vill. När jag betalt mina räkningar nu får jag bara några kronor kvar att leva på så det blir kärvt att vända på varje enkrona.

IMG_5301

Jag ville köpa några frysta kycklingar att ha i frysen samt lite fisk lax som som sa på sjuhuset att jag borde äta, men det räckte det inte till. Men inget att göra åt passade på att köpa 5 kg mjöl och 3 stycken margarin så jag kan baka lite bullar och kärleksmums det är väl det jag orkar med.  Yougurt till tzatsiki samt gurka till det. Köttfärs som jag delar i massa delar och fryser in samt Icas pastasås så jag kan när jag orkar laga lazang samt köttfärssås. Mannagryn har jag hemma så jag kan laga mannagrynsgröt samt klappgröt. Potatis älskar potatis brukar laga potatis i ugnen eller steka potatisen sen kryddar jag med  oregano sen på med pressad citron så blir det grekisk potatos, Grekisk moussaka var länge sen jag gjorde men det får bli senare så himla gott. Grekland och grekisk mat är så gott, vi levde ju många år på Kreta när barnen var mindre. Varje sommar tog jag ledigt från mitt jobb och vi flög till Wien sen till Athen och sen vidare till Kreta. Så flög man billigast eftersom vi var borta nästan 3 månader varje sommar. I bland bodde vi på hotell ibland  lägenhet och ibland kedjehus i bergen. Jag trivdes så bra i Grekland och längtar alltid tillbaka dit.

Så var det att åka hemm och plocka upp alla varorna, orkade inte laga någon mat, men gjorde en gräddtårta med jordgubbar till middag 🙂 Lättare att äta lite av då och då och kanske gå upp i vikt 🙂  Plocka in allt på sina ställen och sen var jag helt slut så trött så trött.  I morgon har jag cappuccino igen samt en tårtbit till morgonfikat härligt.

Nu ska jag sova men ville dela med mej detta.

Men vi hörs lita på det 🙂 Önskar er fina drömmar

 

One comment on “Turkiet Maxi storhandla

  • Turkiet ja du jag har bara varit där en gång.. Och alla dessa händelser som dom kallar den arabiska våren startade ju i Tunisien sen sprider det sig från land till land uppror krig terror undrar varför dom håller på så här ska det vara så himla svårt att leva vanliga liv.. Ja jag blir inte klok på det och kommer aldrig att bli.. Ser att du storhandlat vi gör det mycket sällan fast jag vet att det blir billigare men som sagt det blir lite då och då.. Kram så länge // Nicki

    Gilla

  • Kommentera

    Karin med K

    Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

    Reslusta - resor och drömmar

    "Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

    Scribere Necesse Est

    Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

    Herbalife

    Your one stop for health, wealth and prosperity

    Ett mirakelfyllt år 💖

    Mitt liv, min tid.

    Du finns - en decembersaga i kalenderform

    En decembersaga i kalenderform

    Glädjekällan! Medium, Tarot, Medial vägledning, Healing. Boka tid för samtal tel. 031-167555 (Öppet kl 10-19)

    Glädjekällan, medium, tarot, borttappade saker, bortsprungna djur, andlig vägledning, tarotlinje, änglar, andliga guider, andekontakt, healing, spådom, änglakort, siare, skyddsänglar, alternativ medicin, synsk, tarotkort, spådam, pendel, tidigare liv, numerologi, spålinje, siare, coach, seans, orakel, andlig utveckling, alternativ medicin, spirituell resa, andlig resa,

    Bokstund

    You can make anything by writing - C.S Lewis

    annaandren.com

    ett arv i form av texter

    Helgas dagbok

    Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

    Från andra sidan Potten

    Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

    bortabrabloggen

    Utlandssvensk i Australien

    Utsikt från Insidan

    Livet ur min synvinkel

    Tid

    Lyssna!

    Savethebaltic.se/Waterforlife.se

    Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

    B*_ live

    ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

    Sjöfartsbloggarna

    Följ med ut till sjöss

