Inköpslista, beräknande, överleva

Published 9 juli, 2016 by mellasweden

by mellasweden© 2016

 

Ica Maxi, inköpslista,  överleva

Förbereda en inkomstlista för beräknande att överleva nästa månad på minimala pension. I dag måste man tänka på allt man köper och allt man gör och ska göra för att överleva på sin minimala pension. Efter som jag tyckte att alla mina barn skulle slippa vara på dagis som jag varit och min mamma hämtat mej i sista minuten varje dag. Min mor var ju ensamstående mamma vilket var hårda tider när jag var liten, hon jobbade och slet för varje krona.  För att jag var hemma massa år med alla mina barn så fick man ju ingen pension för den tiden. Hade jag vetat det så hade jag haft mina barn på dagis även jag och inte varit hemmafru utan jobbat och intjänat mera pension.

Jag brukar alltid skriva ner vad jag ska handla för mat tills jag får min pension för att se vad jag behöver vad jag ska stryka på listan som jag inte har pengar till. Nu när jag behöver medicin för kol, astma och svampen jag får i munnen av dessa mediciner så kostar även denna medicin mot svampen en lite flaska på 35ml 1.235 kronor kolmedicien kostar 1.049 kronor och astmamedicinen kostar 3 stycken i förpackning 1.135 kronor och Bricanylen 95 kronor styck så man investerar i massa dyra mediciner för att överleva. 🙂

Men KOL går inte att bota, man kan med medicinen bara försöka skjuta upp det hela.

Tur nu att jag har fri medicin till oktober, innan dess måsta jag räkna ut hur jag ska få ut dessa dyra mediciner så jag har fritt för ett bra tag fram över. Dyrt att vara sjuk, men man måste ha medicinerna.  Hörde av en vän att hennens bästa väninna nyligen dött i kol. Känns som man lever på övertid.

MIN FAVORIT AFFÄR ATT HANDLA MAT I ❤

unnamedoooooommmm

Inköpslista för Augusti Månad från ICA MAXI Geneta Södertälje

 

5 st  Margarin                   100 kronor ,

2st  Lätt&lagom                  40 kronor

3 Filmjölk original              36 kronor

3 st 1,5 liter Mjölk               40 kronor

2 st 5 dl Tjock Grädde Arlas        36 kronor

2 kart Färska Jordgubbar            50 kronor

5 kg Potatis           40 kronor

1 påse Ris Icas       39 kronor

Pasta  Icas   för      100 kronor ,

1 kart   Potatismos Icas

6 st Ica Pastasås             65 kronor

4 burk skalad potatis icas  40 kronor

3 burkar Tonfisk             45 kronor

3 st Köttfärs Ica Basic      200 kronor

3 st Isterband Icas           50 kronor

5 st Grillkorv Ica basik           60 kronor

1 st frysta Svenska Hamburgare         80 kronor

5 frysta Kycklingar             300 kronor

1 pakt Lövbiff Ica Basic           139 kronor

4 förp Rökt skinka            80 kronor

1 påse Krögar Pytt           50 kronor

2 påsar  Pommes Frites Icas      40 kronor’

2 påsar Lökringar             50 kronor

1 kg Högrev till Kalops,    om extra pris

1 kg Rostbiff till Biffar      om extra pris

4 burk Vaniljsocker             40 kronor

2 kg Strösocker Icas             23 kronor

1 påsar Pärlsocker

2 påsar Florsocker

2  burk Bakpulver              20 kronor

1 påse Kokos

5 kg Mjöl           25 kronor

4 påsar Cappuccino Icas             100 kronor

1 stor burk Rödbetor Icas            20 kronor

1 stor burk Gurka Icas                 20 kronor

1 Lingonsylt  Icas påfyllnig               25 kronor

3 burk Äppelmos Icas                   25 kronor

1 påse Havregryn

4 paket Mannagryn Icas           20 kronor

2 st Tårtbotten Icas                    36 kronor

1 påse Plommon torkade

Fryspåsar 3 liter

Toppits bakplåtspapper            30 ark

2 st Ica Städservetter               35 kronor

5 st Kattmat med 12 förp             250 kronor

3 st Kattsandspåsar Dogman      297 kronor

Priserna är vad jag kommer ihåg cirka priser men har råd med allt det 🙂 ❤  OPS det har jag inte 😦

Detta är att handla i min favoritaffär Ica Maxi Geneta Södertälje

Senare 

Så får man handla resterande på lilla byaffären här där jag bor Ronna Livs

24 Ägg stora från Ronna Livs  50 kronor

Lamm från Ronna Livs

Sedan en tur till ÖB där det är billigare med Ajax samt Duschcreamer After Eight

1 st Spray Ajax  ÖB

Duschcream ÖB

1 st After Eight  brukar kosta 20 kronor för en stor ask

Detta är lite av min lista som jag skriver på för att ha mat varje dag hela månaden, denna månad som var var det ganska knappert med mat i frysen. Ser redan här att jag kan inte köpa allt detta men vi får se det är iallafall min önskalista

Men vi hörs senare igen

 

 

One comment on “Inköpslista, beräknande, överleva

  • Det låter inte roligt Mella .. Och ja det är dagens samhälle som ser ut så här pensionärerna är dom som är minst värda och inget att satsa på tydligen ett sorgligt faktum eller hur..
    Kram Nicki

    Gilla

  • Kommentera

    Karin med K

    Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

    Reslusta - resor och drömmar

    "Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

    Scribere Necesse Est

    Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

    Herbalife

    Your one stop for health, wealth and prosperity

    Ett mirakelfyllt år 💖

    Mitt liv, min tid.

    Du finns - en decembersaga i kalenderform

    En decembersaga i kalenderform

    Glädjekällan! Medium Lotta Axelsson ger råd och vägledning!

    Medial vägledning, borttappade saker, bortsprungna djur, tarot, livscoach, alternativ medicin, spirituell rådgivning, gratis distans healing. Workshops och "Spirituellaresor"

    Bokstund

    En litterär livstilssblogg

    annaandren.com

    ett arv i form av texter

    Helgas dagbok

    Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

    Från andra sidan Potten

    Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

    bortabrabloggen

    Utlandssvensk i Australien

    Utsikt från Insidan

    Livet ur min synvinkel

    Tid

    Lyssna!

    Savethebaltic.se/Waterforlife.se

    Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

    B*_ live

    ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

    Sjöfartsbloggarna

    Följ med ut till sjöss

    Slagkraftigt Glen Snoddas!

    Lifestyle of one Glen Snoddas.

