Balkongträdgård min grannens

Published 5 juli, 2016 by mellasweden

by mellasweden© 2016

Min balkongträgård, min grannens balkongträdgård

Om vi nu ska jämnföra våra balkonger, så har jag svenskens balkong. Lite saker på balkongen lite växter som jag tycker är mycket växter att sköta och få att blomma samt bära frukt. Herre Gud dom ska vattnas och dom ska passas för kissekatterna så dom inte äter upp mina jordgubbar eller hallon. Dom får heller inte äta upp mina blivande potatisar 🙂  Jag är stolt över det lilla jag har på min balkong och sen ett bord samt två stolar, en grill står i hörnan på balkongens ena sida. Men det har inte blivit av att grilla än för jag har ju varit dålig och orkar inte, Då ska man bära ner grillen och grilla ute och sen när det äntligen är klart ska den kallna och bäras upp igen. Inget är enkelt i denna världen men det är ju gott att grilla.

IMG_5208 IMG_5216

Min balkongträdgård  med bara röda vinbär, jordgubbar, röda vinbär, jordgubbar samt hallonbuskar och i balkonglådan potatis. Glömde att jag hade ju även tomater i år.

I den enastående smarta duktiga invandrargrannen Blommans balkong finns massor av krydor. Nu kan jag inte alla men det är persilja samt blad till dolmar färsk lök ja massor. Hon är så duktig och hon är duktig på att plantera  så även har hon ju sin kolloniträdgård, som dom säger kallas batcha vet int om jag stavat rätt men så säger dom iallafall.  Där finns också massa kryddor och blad som torkas till tea till vintern även blad till dolmar, färsk lök samt massa annat.

IMG_5199 IMG_5197 IMG_5193

IMG_5201

När ni sett allt vad hon har på sin balkong förstår ni säkert att jag är avundsjuk, helt otroligt och sen  håller hon ordning på allt likaså. Jag är imponerad av min fina duktiga granne hon är otrolig. Hon städar miljoner gånger mer än mej och hon lagar massor av mat och bakar ständigt deras goda bröd lika så. Hon bakar dom godaste kakorna som finns, samt även hennes klitch är jätte goda.  Hon får av mej fem stjärnor * * * * * bästa betyg fattar inte hur hon orkar.

Men denna familj är speciell för efter att bott granne med dom i över tio år, så får man realationer, när jag varit sjuk och mina barn inte varit hemma har dom alltid funnits där för mej. Jag kan om jag behöver knacka på mitt i natten om jag behöver få hjälp. Det är så himla skönt att känna denna känsla, vi svenskar är ju alltid lite stelare och försiktigare än våra invandrarfamiljer.  Som jag berättat tidigare så får jag också smaka deras goda mat lite då och då, omtänksamheten är stor i hela familjen.

Jag önskar att alla hade såna fina trevliga omtänksamma grannar som jag har.

Tack för att just NI är mina grannar ❤ ❤ ❤

Vi hörs ha en fin kväll

 

One comment on “Balkongträdgård min grannens

  • Hej Mella..
    Visst har din granne jättefint men det tycker jag att det har du också..
    Då ska du se min balkong ha ha..
    Jag har en liten kruka med gräslök inget mer inte en enda blomma..
    Jag brukar ha massor av blomlådor men det blev inte av i år vi kom av oss eftersom den varma riktiga sommaren går på halvfart..
    Och nu känns det inte riktigt som någon ide att börja köpa och plantera blommor..
    Vi har en grön gräsmatta spaljeer och parasoll har inte ens satt ut möblerna ännu.. men det ska jag nog göra.. Kram Nicki

    Gilla

  • Kommentera

    Karin med K

    Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

    Reslusta - resor och drömmar

    "Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

    Scribere Necesse Est

    Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

    Herbalife

    Your one stop for health, wealth and prosperity

    Ett mirakelfyllt år 💖

    Mitt liv, min tid.

    Du finns - en decembersaga i kalenderform

    En decembersaga i kalenderform

    Glädjekällan! Medium Lotta Axelsson ger råd och vägledning!

    Medial vägledning, borttappade saker, bortsprungna djur, tarot, livscoach, alternativ medicin, spirituell rådgivning, gratis distans healing. Workshops och "Spirituellaresor"

    Bokstund

    En litterär livstilssblogg

    annaandren.com

    ett arv i form av texter

    Helgas dagbok

    Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

    Från andra sidan Potten

    Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

    bortabrabloggen

    Utlandssvensk i Australien

    Utsikt från Insidan

    Livet ur min synvinkel

    Tid

    Lyssna!

    Savethebaltic.se/Waterforlife.se

    Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

    B*_ live

    ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

    Sjöfartsbloggarna

    Följ med ut till sjöss

    Slagkraftigt Glen Snoddas!

    Lifestyle of one Glen Snoddas.

