God Morgon, vårdcentralen, apoteket

Published 21 juni, 2016 by mellasweden

by mellasweden© 2016

Go kväll var du än är

images

Själv är jag hemma och ska bara vara hemma efter en lång dag i går. Bästa var att min yngsta sonen anlände hem från Milano. Han har varit och hälsat på sin bästa kompis som pluggar i Milano. Härligt att se min son igen innan bodde han och studerade tre år i Piteå långt hemifrån i Norrland. Han är klar med sin högskola nu och vi får se vad som händer efter det spännande.

Var på vårdcentralen i går men det var lunchstängt när jag kom dit. Hade tid klockan ett och var där halv ett, flertalet patienter kom in och ställde sig att titta på glasrutan till receptionen. Där sitter en massa lappar med arabisk text och dom flesta står och tittar bara. I mitt stilla sinne tänker jag att dom kanske inte kan läsa? Annars bor de dom förstå och inte se ut som frågetecken när dom ser uppsatta lapparna. Själv pratar jag ju inte arabiska eller syrianska så jag fattar inte ett dugg var det står där. När jag efter ett tag på klingande svenska säger att det är lunchstängt dom öppnar klockan ett igen. Då säger patienterna aha och sen sätter dom sig eller går ut igen. Men  direkt klockan ett kom jag in på min tid jag hade hos läkaren. Jag fick mina mediciner ut skrivna som jag behövde äntligen var mitt blodtryck och hjärta bra. Jag brukar skoja med mina barn att mitt hjärta kan det inte vara fel på för jag har inget. Klart jag har ett hjärta men det är helt ok.

I bland känns det lite svårt att förklara för läkaren och sen undrar jag personligen om läkaren förstår allt jag säger. Hans svenska är bra men ändå känns det lite konstigt att det finns så ont om svenska läkare på vårdcentralerna här. Denna läkare jag har är duktig utan honom hade dom inte upptäckt min kollapsade lunga. Så vidare till apoteket löste ut medicin för över 4.000 kronor vilken tur jag har frikort annars hade jag aldrig haft råd som pensionär att lösa ut min bland annars kolmedicinen som kostar i förpackning 1.135 kronor. Jag är så glad att jag fick remissen av min läkare på vårdcentralen till Sophiahemmet där läkare direkt inom 50 minuter kunde konstratera att jag had KOL. Jag som gått flera år på Huddinge sjukhus och ingen läkare har ens konstaterat att jag hade KOL. När jag nu tar min kolmedicin så hostar jag inte längre, jag som hostat i över 10 år och det så alla grannar hört i huset där jag bor. Min astma medicin sumbicort tre i en förpackning kostar lika så över 1.100 kronor. I dag kommer apoteket hem med sista medicien som jag ska ha den fanns inte hemma, det är för svamp i munnen som jag får av mina mediciner. Den heter Diflukan den lilla flaskan på trettiofem ml kostar 1.235 kronor, den medicinen har man inte hemma måste beställas och levereras sen hem till mej an efter. Liten tub för inflammation för mitt höger öga likaså.

IMG_5050

Så gick jag förbi vår gamla pizzeria här i byn som långt tidigare ägdes av en pappa och hans son. Nu är den såld för jag vet inte vilken tur i ordning men det var fräscht och fint där inne. Hämtade bara en prislista medans jag väntade för att bli hemkörd. När man bor här så får man vänta nästan 50 minuter för att få en färdtjänst hem. Så jag ringde mitt x så han kom och skjutsade mej hem, har ringt Flora till hans mamma för att kolla vad hon ska fylla i för papper. Kallas utbyte av tjänster 🙂 han har dessutom blivit pappa till en liten son Elias bara gratulera, att han äntligen kan börja förstå hur viktiga barn är i en mammas liv.

IMG_5048

Pizzerian har byggts om och har nu även en annan uteservering.

Senare på kvällen såg jag och sonen ett avsnitt ur Games of Thrones men det må jag säja att det fick mej att hoppa till av rädsla flera gånger och oj även om det var spännande så var det mycket slagsmål och blod. Spännande och intressant men lite för mycket råslagsmål och för mycket blod för mej 🙂 Musiken till serien gillar jag skarpt, var uppe till 03.00 tittade på tv med sonen innan vi gick och sov. Rocky som är sonens katt blev så himla glad att hans husse kommit tillbaka.

Nu får ni ha det så länge så hörs vi senare ❤

Kommentera

Karin med K

Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

Reslusta - resor och drömmar

"Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

Scribere Necesse Est

Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

Herbalife

Your one stop for health, wealth and prosperity

Ett mirakelfyllt år 💖

Mitt liv, min tid.

Du finns - en decembersaga i kalenderform

En decembersaga i kalenderform

Glädjekällan! Medium, Tarot, Medial vägledning, Healing. Boka tid för samtal tel. 031-167555 (Öppet kl 10-19)

Glädjekällan, medium, tarot, borttappade saker, bortsprungna djur, andlig vägledning, tarotlinje, änglar, andliga guider, andekontakt, healing, spådom, änglakort, siare, skyddsänglar, alternativ medicin, synsk, tarotkort, spådam, pendel, tidigare liv, numerologi, spålinje, siare, coach, seans, orakel, andlig utveckling, alternativ medicin, spirituell resa, andlig resa,

Bokstund

You can make anything by writing - C.S Lewis

annaandren.com

ett arv i form av texter

Helgas dagbok

Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

Från andra sidan Potten

Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

bortabrabloggen

Utlandssvensk i Australien

Utsikt från Insidan

Livet ur min synvinkel

Tid

Lyssna!

Savethebaltic.se/Waterforlife.se

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

B*_ live

ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

Sjöfartsbloggarna

Följ med ut till sjöss

