Bankdosa, lagen konstig, konstiga frågar

Published 21 juni, 2016 by mellasweden

by mellasweden© 2016

 

Banken hänvisar till lagen angående bankdosa

En nära vän till mej ringer mej och frågar vad han ska göra hans bankdosa fungerar inte och batteriet är slut. Jag säger gå till banken be att få en ny, det är gratis du är kund sen flera år, jag var med när han öppnade sitt konto. Efter bankens besök ringer och är förbannad och ledsen över hur han behandlades av bankpersonalen på banken. Han är ju kund sen flera år och det hela handlade om att hans bankdosa inte hade batteri så han kan betala sina räkningar. Han har även med min hjälp köpt en insatslägenhet genom bankens fastighetsbyrå för snart ett år sedan.

cid_1563870

Han berättade att han fick massa frågor vad skulle han ha bankdosan till, ja kära bank vad använder man bankdosa till? Jo för att betala sina räkningar och komma in på sitt konto så klart. Han fick massa frågor var han jobbade vad han jobbade med på jobbet. Det hela blev otrevligt när invandrare inte helt förstår svenska så blir det mera problem än vad som behövs. Bankpersonalen frågade även om han brukade skicka pengar han sa ja, bankkassörskan frågade till vilket land skickar du pengar? Han säger jag skickar inga pengar men du sa det när jag frågade sa kassörskan. Jag förstod inte vad du sa förklarade min vän. Efter massa frågar så får han sin nya bankdosa, men han kände sig förnedrad och gick hem ledsen, besviken och senare riktigt arg.

Det gällde inte att låna pengar, inte sätta in pengar, inte göra någon överföring, ingen överföring av pengar till annat land. Bara att få en ny dosa som har batteri.

cid_1563870

När jag senare ringde till banken och frågade varför man blir bemött så illa om man sen flera år är kund i blanken. Blev svaret att fråga lagstiftaren, dom bestämmer. Man ska ha kontroll så man inte tvättar pengar och inte skickar vidare till terrorister.  Banken arbetar för att skydda sina kunder,  företaget och samhället i stort från brottslig verksamhet och banken försöker motverka penningtvätt, trafficking, knarkhandel, terroristfinansiering, illegal vapenhandel, skattefusk med mera.

cid_1563870

Men om man bara behöver en byta en bankdosa för att kunna betala sina räkningar så är detta att gå lite långt!!

 

Jag tycker detta inte är ok jag är ändå svenskfödd och när en invadrarsvensk blir utsatt för detta klart han tycker det är förnedrade och tar illa vid sig. HAN ÄR BANKKUND SEN FLERA ÅR TILLBAKAN har fast anställning och är skötsam har inte ens en parkeringsböter.

Nä här får man nog tänka lite längre ta hand om sina kunder och skilja på vad saken gäller innan man frågar massa dummmmma frågor för att man ska få en dosa till sitt konto när man är kund.

TÄNKVÄRT FÖR ALLA

vi hörs

 

One comment on “Bankdosa, lagen konstig, konstiga frågar

  • För jävligt säger jag bara.. Det låter väldigt likt det som hände när jag försökte växla in mina gamla tusenlappar.. Gudskelov så låste jag problemet själv jag handlade för dom och sparade växeln istället.. Jag har Nordea och dom är verkligen en skitbank.. Jag tänker lämna dom fler och fler säger att ICA banken är jättebra så jag ska flytta dit..
    Kram så länge Nicki

    Gilla

  • Kommentera

    Turkiska Köket

    Turkisk mat recept

    Karin med K

    Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

    Reslusta - resor och drömmar

    "Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

    Scribere Necesse Est

    Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

    Herbalife

    Your one stop for health, wealth and prosperity

    Ett mirakelfyllt år 💖

    Mitt liv, min tid.

    Du finns - en decembersaga i kalenderform

    En decembersaga i kalenderform

    Glädjekällan! Medium Lotta Axelsson ger råd och vägledning!

    Medial vägledning, borttappade saker, bortsprungna djur, tarot, livscoach, alternativ medicin, spirituell rådgivning, gratis distans healing. Workshops och "Spirituellaresor"

    Bokstund

    En litterär livstilssblogg

    annaandren.com

    ett arv i form av texter

    Helgas dagbok

    Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

    Från andra sidan Potten

    Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

    bortabrabloggen

    Utlandssvensk i Australien

    Utsikt från Insidan

    Livet ur min synvinkel

    Tid

    Lyssna!

    Savethebaltic.se/Waterforlife.se

    Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

    B*_ live

    ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

    Sjöfartsbloggarna

    Följ med ut till sjöss

