Valborgsmässoafton

Published 30 april, 2016 by mellasweden

by mellasweden © 2016

 

I dag är det Valborgsmässoafton

Vakande redan halv sju för mina kissekatter levde rövare och var hungriga, då väcker dom mig och tycker jag ska upp och ge dom mat. Dom har alltid hårdmat och vatten framme om dom är hungriga på natten eller när dom känner för det. Men dom vill ha mjukmat dom vill ha Pussi kattmat i påsar köper jag burkar så äter dom inte alls. Bortskämda visst är dom det. Eller så vill dom ha lilla guldburken Gormetmaten, bara jag öppnar burken som klickar så springer dom till köket.

kattma         katt

Mina kissekatter gillar gå ut på balkongen och bara vara där, men jag är orolig för grannens små duvor. Så nu måste jag vara med på balkongen hela tiden för att se att duvorna inte kommer och kissekatterna får ett ryck och hoppar upp på räcket och ramlar ner.

Nva

Valborgselden får jag vara utan, orkar inte gå ut. 

När barnen var små var vi upp i Tantolunden och kollade på elden samt frös. Senare var det elden men alla kompisar och grannar i Östberga skoj att umgås för att senare äta lite god mat och ta en öl på Pizzerian på Stamgatan. Det var mina släktingar som hade den krogen, saknar den ibland och alla som bodde där.

Efter som jag inte mår bra och har min kollapsade lunga som man inte kan operera för jag skulle inte klara en operation så har jag jobbigt att andas och röra mig. Jag har ju även astma samt nyligen fått reda på att jag har KOL. Jag trodde bara rökare kunde få det men även jag har fått det som inte röker. Kol går ju inte att bota men man försöker stoppa upp det, medicinen är dyr för ett packet elvahundra kronor men nu har jag fri medicin till december månad vilken tur. Men denna medicin mot kol gör att det blir lite lättare för mig att andas.

Mitt X kom hit idag med tårtbotten, grädde, krossad ananas samt bananer så jag skulle få göra mig en tårta på valborgskvällen. Han vet att jag inte orkar gå ut så han ville jag ändå skulle fira Kungen 70 år och valborg med en hemmagjord tårta. Samt köpte han en portion potatismos med kåldolme så jag skulle äta. Jag har ju under min tid som sjuk gått ner över tjugosex kilo och jag orkar inte alltid laga mat och äta.  Så slog det i brevlådan min granne Blomman ropa Mella (här ringer man inte på dörren här drar man i brevlådan) då vet man att det grannen. När jag gick det fick jag två portioner risallamalta som hon gjort. Dom har ju påsk denna helg, ortodox påsk. Dom är så gulliga som tänker även på mej.

Nu ska jag sova en timma så jag orkar vara vaken lite i kväll och kolla från Kungens födelsedag vid åtta.

Men vi hörs

 

 

Kommentera

Karin med K

Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

Reslusta - resor och drömmar

"Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

Scribere Necesse Est

Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

Herbalife

Your one stop for health, wealth and prosperity

Ett mirakelfyllt år 💖

Mitt liv, min tid.

Du finns - en decembersaga i kalenderform

En decembersaga i kalenderform

Glädjekällan! Medium Lotta Axelsson ger råd och vägledning!

Medial vägledning, borttappade saker, bortsprungna djur, tarot, livscoach, alternativ medicin, spirituell rådgivning, gratis distans healing. Workshops och "Spirituellaresor"

Bokstund

En litterär livstilssblogg

annaandren.com

ett arv i form av texter

Helgas dagbok

Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

Från andra sidan Potten

Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

bortabrabloggen

Utlandssvensk i Australien

Utsikt från Insidan

Livet ur min synvinkel

Tid

Lyssna!

Savethebaltic.se/Waterforlife.se

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

B*_ live

ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

Sjöfartsbloggarna

Följ med ut till sjöss

Slagkraftigt Glen Snoddas!

Lifestyle of one Glen Snoddas.

