Svenska boende i invandraområde

Published 2 april, 2016 by mellasweden

by mellasweden © 2016

Svenskan 

Det är jag det, som flyttade in i invandrarområdet Ronna för tio år sen. Jag hade turen att få dom bästa grannarna någonsin. När svenskar bor bland svenskar hälsar dom flesta inte på varandra i samma hus. Det skrivs och pratas mycket negativt om Ronna, men jag som bott här i tio år nu i maj kan endast säja det är inte värre än andra områden. Sociala problem finns överallt även på fina Östermalm. Direkt när jag flyttade in här hjälpte grannarna mej att bära kartonger och hälsa mej och grabbarna välkomna till huset. På samma farstu bor en familj från Syrien denna stora familj är helt underbara generösa, trevliga snälla och omtänksamma. Här ringer man inte på dörren utan man drar i brevlådan och det är bra tycker jag då vet man att det är grannen. Jag brukar gå in och dricka kaffe hos dom Blomman är mamman och hon pratar bra svenska när vi umgås. Men nu har jag varit sjuk länge och inte orkar att gå in varje dag men jag kan gå in varje dag. När mina grannar lagar mat brukar jag få smaka det är jätte god mat men kanske inte den mat som jag som svenska lagar.

12219572_10153646251343548_1636932706152340262_n     946074_10151973252403548_1141863741_n   1604570_10152139448478548_827389735_n  10690152_10152924010913548_3394491933946098528_n

Några av dom rätter jag fått smaka. När jag varit dålig brukar Blomma eller nån i familjen knacka på min dörr och ge mej mat. Vilka fina grannar så glad att jag lärt känner er hela familjen tacksam att ni är mina grannar. När jag var sjuk förut i mina lunginflammationer hjälpte Blomman mej att tvätta i tvättstugan när jag inte orkade.

Invandrarfamiljerna håller ihop i sina familjer i vått och torrt mycket bättre än vi svenskar gör. Invandrarnas kontaktnät är stort och hållbart för dom flesta familjerna. Jag tycker inte att man ska skilja på invandrare och svenskar blanda dom där dom bor. Vi har så mycket att lära av varandra. Jag har lärt mej jätte mycket av mina grannar samt att dom finns där för mej även mitt i natten om jag behöver. Dottern i familjen säjer ibland till mej när vi sms:at att jag pratar bättre svenska än vad du gör. Var jag än bott har jag alltid fått bra kontakt med invandrarsvenskarna, men dom säger till mej att jag är ingen vanlig svenska. Nu ska jag ta en kaka till och lite cappuccino så goda kakor.

Hörs senare

 

 

 

 

One comment on “Svenska boende i invandraområde

  • Kommentera

    Turkiska Köket

    Turkisk mat recept

    Karin med K

    Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

    Reslusta - resor och drömmar

    "Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

    Scribere Necesse Est

    Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

    Herbalife

    Your one stop for health, wealth and prosperity

    Ett mirakelfyllt år 💖

    Mitt liv, min tid.

    Du finns - en decembersaga i kalenderform

    En decembersaga i kalenderform

    Glädjekällan! Medium Lotta Axelsson ger råd och vägledning!

    Medial vägledning, borttappade saker, bortsprungna djur, tarot, livscoach, alternativ medicin, spirituell rådgivning, gratis distans healing. Workshops och "Spirituellaresor"

    Bokstund

    En litterär livstilssblogg

    annaandren.com

    ett arv i form av texter

    Helgas dagbok

    Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

    Från andra sidan Potten

    Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

    bortabrabloggen

    Utlandssvensk i Australien

    Utsikt från Insidan

    Livet ur min synvinkel

    Tid

    Lyssna!

    Savethebaltic.se/Waterforlife.se

    Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

    B*_ live

    ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

    Sjöfartsbloggarna

    Följ med ut till sjöss

