Min mamma barnens mormor

Published 22 mars, 2016 by mellasweden

TANKARNA GÅR TILLBAKA TILL MIN MOR, BARNENS MORMOR

by mellasweden ©2016

Min mor var ensamstående och var en duktig hårt arbetande kvinna. Hela släkten tyckte inte hon skulle behålla mig när hon blev gravid. Detta har jag ständigt fått höra under min uppväxt, särskilt av min moster som var ingift i släkten. Som inte gillade min mor länge har jag undrat varför, fick sen reda på av min mor att min moster varit otrogen mot min mors bror. Hon hade då hotat min mor, men om detta inträffat och det varit min bror hade jag berättat det för min bror så självklart. I dag bor alla dessa i himlen vi får hoppas dom har det bra. Jag fick åka på kollo första gången när jag var endast 3 år sen följdes det av kolla varje sommar. Bästa kollot var ASPA KOLLONI, Gusselby. Där var jag från 7 års ålder till jag var 15 år varje sommar. Det var en underbar förståndarinna som till slut blev min mormor. Jag har varit på dagis i gula villan vid S:T Görans kyrka i många år. Min moster blev sen kokerska där, senare efter skolan gick jag på fritids på Barnavärn på Kungsholmen. Där jobbade kokerskan och vice kokerskan min moster i köket. Detta blev en av orsakerna till att jag blev hemma med mina barn när dom var små, så dom skulle slippa bli inslängda på dags. Men i dag vet jag att det var en tavla, där sket sig mina pensionspengar dom åren. Hade jag vetat det hade jag haft barnen på dagis och jobbat i stället, men ingen berättade det för mig.                                                                                             Här är min mors första dansväska från 1939 samt hennes nästan oanvända dansskor från 1939 i fint chic och sparade av mig. Silver väskan med lite näsduk, broderade väskan fram och baksidan så fina.

Skorna är använda 1 gång av min mor hennes första dans helt nya på undersidan samma storlek som jag har idag stl 39.

Vi bodde när jag var liten på Inedalsgatan på Kungsholmen, i hörnan Inedalsgatan/Flemmingatan låg en godisaffär som ägdes av en religiös kvinna. Hon hade Skumbananer, Sega Råttor, Javabröd som var med vitt skum och choklad utanpå så goda. Mumsmums, Rivalkola, Fruktnickel, massor av godis.I affären fanns oxå massa frukt.

Rival fruktnickel  download  2013-11-30 16.36.26

Min mammas KARAMELLBURK

Karamellburk

Denna spindel hade min mor alltid på sin kappa har sparat den som minne.

IMG_3487

Ja minnenas dag, tankarna kommer och går. Man tänker väldigt mycket när man är sjuk.

Vi hörs

Mella

Kommentera

Karin med K

Det brukar bli bäst när jag får göra som jag vill.

Reslusta - resor och drömmar

"Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas" (Sören Kierkegaard)

Scribere Necesse Est

Om livet som empatisk kommunikatör, gastronom, munskänk och vinodlare i Arild på Kullahalvön.

Herbalife

Your one stop for health, wealth and prosperity

Ett mirakelfyllt år 💖

Mitt liv, min tid.

Du finns - en decembersaga i kalenderform

En decembersaga i kalenderform

Glädjekällan! Medium, Tarot, Medial vägledning, Healing. Boka tid för samtal tel. 031-167555 (Öppet kl 10-19)

Glädjekällan, medium, tarot, borttappade saker, bortsprungna djur, andlig vägledning, tarotlinje, änglar, andliga guider, andekontakt, healing, spådom, änglakort, siare, skyddsänglar, alternativ medicin, synsk, tarotkort, spådam, pendel, tidigare liv, numerologi, spålinje, siare, coach, seans, orakel, andlig utveckling, alternativ medicin, spirituell resa, andlig resa,

Bokstund

You can make anything by writing - C.S Lewis

annaandren.com

ett arv i form av texter

Helgas dagbok

Från mörker till ljus och så några livskriser däremellan

Från andra sidan Potten

Mitt liv som trebarnsmamma i en förort till Minneapolis, MN, USA

bortabrabloggen

Utlandssvensk i Australien

Utsikt från Insidan

Livet ur min synvinkel

Tid

Lyssna!

Savethebaltic.se/Waterforlife.se

Water for Life Our goal is to save the Baltic Sea and its tributaries. By partnering with you, we see opportunities to get our message (or a partnership with you would give us the opportunity to get our message) and to make people aware of life beneath the surface. Thanks to this you could make an active choice to support biodiversity and living water.

B*_ live

ART PHOTO & POETRY © Birgitta Rudenius

Sjöfartsbloggarna

Följ med ut till sjöss

